Informatief artikel
Hoe maak je een sterk profiel in de Helpper-app
Inleiding
Met een sterk profiel in onze nieuwe Helpper-app vind je moeiteloos de perfecte match! De hulpvragers in je buurt hebben meteen een beeld van wie je bent, over welke vaardigheden je beschikt en wat je voor hen kan betekenen. Om je profiel te doen schitteren, hebben we hieronder enkele tips op een rij gezet.
In dit artikel ontdek je hoe je:
- Een sterke eerste indruk maakt met een duidelijke profielfoto.
- Je beschikbaarheden helder instelt en flexibel houdt.
- Toont bij welke taken jij een handje kan helpen.
- Jezelf persoonlijk en enthousiast voorstelt aan hulpvragers in je buurt.

Toon je mooiste glimlach!
Het is voor hulpvragers ook prettig om te weten wie ze kunnen verwachten. Kies daarom een foto waar je alleen op staat en waar je gezicht duidelijk zichtbaar is.
- Kies voor een achtergrond dat rustig en neutraal is.
- Besteed aandacht aan de belichting en zorg dat je foto scherp genoeg is.
- Gebruik een foto waar vooral je gezicht goed te zien is.
- Zorg voor een vriendelijk uitstraling.
- Klik op het potlood-icoontje om je foto te bewerken.
- Voeg een foto toe vanuit je galerij of trek een foto met je smartphone.
- Tevreden met je foto? Voeg toe en vergeet niet om 'opslaan' te klikken.

beschikbaarheden
Wanneer ben je beschikbaar?
We snappen dat je beschikbaarheid kan variëren: soms heb je wat meer tijd, soms wat minder. Geen probleem – je past je beschikbaarheden gewoon aan wanneer het jou uitkomt.
Ben je enkel ’s avonds beschikbaar of liever in het weekend?
Bij Helpper kies je zelf wanneer je helpt.
Je geeft ook aan hoe ver je wil reizen. Druk? Kies voor hulpvragen in je buurt. Zo blijf je actief én win je tijd.
Hoe pas je je beschikbaarheden aan?
- Ga in het menu naar 'profiel'.
- Klik op 'beschikbaarheden'.
- Gebruik de toggle om je beschikbaarheden op de verschillende momenten aan- en af te zetten.

Met welke taken kan jij een handje helpen?
- Gezelschap, oppas of toezicht
- Begeleiding tijdens activiteiten en/of afspraken (buiten huis)
- Klussen binnen- en buitenshuis
- Assisteren bij ADL-taken (algemene dagelijkse levensverrichtingen)
Je kiest zelf welke taken je wil doen.
Per taak duid je je ervaring aan en kan je kort toelichten wat je al gedaan hebt.
- Professionele ervaring is niet nodig – ook kleine dingen zoals boodschappen doen of babysitten tellen mee.
- Hoe duidelijker je bent, hoe sneller je een goede match vindt.
Zo pas je het aan:
Menu > Profiel > Taken > Pas je ervaring en toelichting aan.

Wie ben je? Stel jezelf voor!
Je begint met het aangeven van je vaardigheden en kwaliteiten, zoals:
- Talenkennis: Nederlands, un peu de Français und auch ein bisschen Deutsch? Duid aan in welke talen je wil helpen.
- Ondersteunende communicatiemethoden: Beheers je braille of gebarentaal? Top, geef het ook zeker aan in de app!
- Opleidingen: Heb je achtergrond in de zorg? Laat het ons zeker weten.
- Vraag eens aan vrienden of familie hoe ze je zouden omschrijven.
- Deel je hobby’s of interesses – misschien klikken jullie meteen!
- Vertel waarom je helpt en wat dat voor jou betekent.
Zo pas je je achtergrondinfo aan:
Menu > Profiel > Achtergrondinfo > Werk, communicatie & voorsteltekst.
Veelgestelde vragen
Een helpper werkt als particulier via de deeleconomie. Dit betekent dat je geen zelfstandige, werknemer, vrijwilliger of flexi-jobber bent.
De deeleconomie maakt het mogelijk voor particulieren om diensten aan te bieden aan andere particulieren tegen een gunstig belastingtarief van 10,7%.
Helpper is erkend door de Belgische overheid als deeleconomieplatform.
Nee, woon-werkverkeer wordt niet standaard vergoed via Helpper.
- De gewerkte uren tellen vanaf aankomst op de afgesproken locatie tot vertrek.
- Onderlinge afspraken zijn mogelijk, maar niet verplicht.
Ja, maar je moet eerst toestemming vragen aan je uitbetalingsinstelling.
- Elke uitkering heeft andere voorwaarden.
- Vraag info bij je mutualiteit, RVA of OCMW.
- Als je toestemming hebt, kan je onder de deeleconomie werken.
Helpper betaalt de vergoedingen uit op woensdagen. Afhankelijk van je bank, of feestdagen en weekends, staat de vergoeding max 2 dagen later op je rekening. Of je prestatie mee verwerkt is, hangt af van:
- de datum waarop je de prestatie hebt uitgevoerd.
- de datum waarop je de prestatie hebt toegevoegd.
- de status van de prestatie.
Geen probleem!
Je kan de volledige lijst met veelgestelde vragen bekijken voor meer informatie.
Heb je een persoonlijke of complexe vraag? Neem gerust contact met ons op
We helpen je graag verder via telefoon, mail of chat.