laatste wijziging: 31 december 2024
inwerkingtreding: 01 januari 2025

Algemene Voorwaarden 

        Definities

Abonnement: Het gekozen abonnement met betrekking tot het Platform.

Abonnementskost: De kost met betrekking tot een abonnement op het Platform en zoals beschreven bij het aanmaken van het Account en op het Platform.

Account: Het geheel van informatie (o.a. persoonlijke gegevens, betalingsgegevens, foto’s, historieken, etc.) dat door de Gebruiker wordt verstrekt op het Platform of dat op het Platform wordt opgeslagen ten gevolge van het gebruik ervan.

Algemene Voorwaarden: Deze algemene gebruiksvoorwaarden.

Artikel: Elk artikel van deze Algemene Voorwaarden.

Assistent: De natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten vallen en die zich via het Platform ertoe heeft verbonden om Assistentiediensten aan te bieden aan de Hulpontvanger.

Assistentiediensten: De diensten die de Assistent verricht voor de Hulpontvanger, zoals onderling overeengekomen via het Platform en welke van niet-medische aard zijn.

Bruto-Vergoeding: De totale vergoeding die de Hulpontvanger dient te betalen aan Helpper voor de gepresteerde Werkuren.

Budgethouder: De Hulpontvanger die door het VAPH erkend is als persoon met een handicap en die beschikt over een PVB- of PAB-budget.

Deeleconomie Wetgeving: De Programmawet van 1 juli 2016 en eventuele toekomstige wetgeving die voornoemde wetgeving vervangt of aanvult en alle bijkomende wetgeving die in het kader van de deeleconomie toepassing kan vinden.

Diensten: De door Helpper aan de Gebruikers aangeboden mogelijkheid om via het Platform een match te vinden tussen een Assistent en een Hulpontvanger met betrekking tot de Assistentiediensten en het daadwerkelijk in contact brengen van een Assistent en Hulpontvanger.

Gebruiker: Elke natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten vallen en die een Account heeft aangemaakt op het Platform als Assistent of Hulpontvanger.

Gebruikersovereenkomst: De overeenkomst gesloten tussen Helpper en de Budgethouder in het kader van de toepasselijke PVB/PAB reglementering, waarvan de Algemene Voorwaarden integraal deel uitmaken.

Gedragsregels: De richtlijnen met betrekking tot de relatie tussen de Assistent en de Hulpontvanger, zoals beschikbaar via het Platform (daarbij inbegrepen Helpper_Gedragregels_AST_2024), en zoals van tijd tot tijd gewijzigd.

Helpper: Helpper NV, een naamloze vennootschap opgericht naar Belgisch recht, met zetel te Lange Gasthuisstraat 29-31, bus 14, 2000 Antwerpen en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BTW BE 0673.790.011 (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen).

Hulpontvanger: De natuurlijke persoon (of zijn vertegenwoordiger) die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten vallen en die via het Platform de Assistentiediensten afneemt van de Assistent.

Netto-Vergoeding: De vergoeding die Helpper dient te betalen aan de Assistent voor de gepresteerde Werkuren, zijnde de Bruto-Vergoeding waarvan (i) de Servicebijdrage, (ii) de BTW op de Servicebijdrage (i.e. 21%) en (iii) de overeenkomstig de Deeleconomie Wetgeving in te houden bedrijfsvoorheffing door Helpper wordt afgetrokken.

Overeenkomst: De contractuele relatie die tot stand komt tussen Helpper en de Gebruiker, met inbegrip van deze Algemene Voorwaarden.

Overmacht: Elke onvoorzienbare gebeurtenis die niet toerekenbaar is aan de partij die zich op de Overmacht beroept en de uitvoering van de verbintenissen door deze partij onmogelijk maakt, zoals gedefinieerd in de Algemene Voorwaarden.

PAB en PVB: Het persoonlijke assistentiebudget respectievelijk persoonsvolgend budget door het VAPH toegekend aan de Hulpontvanger.

Platform: Het online erkend deeleconomie platform “Helpper” aangeboden door en eigendom van Helpper (beschikbaar via www.helpper.be en/of via een mobiele applicatie) waarop de Gebruikers een Account aanmaken en waarop de Hulpontvanger en de Assistent elkaar vinden.

Uurtarief: De vergoeding die de Hulpontvanger dient te betalen voor ieder Werkuur, zoals overeengekomen tussen de Hulpontvanger en de Assistent via het Platform.

VAPH: Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, Overheid van het Vlaamse Gewest en van de Vlaamse Gemeenschap, met zetel te Simon Bolivallaan 17, 1000 Brussel en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BTW BE 0887.164.275 (RPR Brussel).

Vertrouwelijke Informatie: Informatie geschreven, mondeling, elektronisch of in eender welke andere vorm, en welke (i) uitdrukkelijk is aangeduid als zijnde vertrouwelijk of beschermd, of (ii) redelijkerwijze beschermd zou moeten worden als vertrouwelijk of algemeen erkend als zijnde vertrouwelijk van aard.

Servicebijdrage: De vergoeding die Helpper aanrekent aan de Hulpontvanger voor haar Diensten, zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden.

Werkuur: Ieder uur (60 minuten) dat de Assistent heeft gepresteerd voor het leveren van de Assistentiediensten aan de Hulpontvanger.

1.  Toepasselijkheid

1.1 De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk gebruik van het Platform, op de Diensten, op de Gebruikersovereenkomst en op de Overeenkomst.

1.2 De Algemene Voorwaarden worden aan de Gebruiker ter beschikking gesteld vóór het aanmaken van een Account op het Platform op een zodanige wijze dat de Gebruiker in staat is om de Algemene Voorwaarden te bewaren op een duurzame elektronische gegevensdrager.

1.3 Door het gebruik van het Platform, op welke manier dan ook, bevestigt de Gebruiker de Algemene Voorwaarden te hebben ontvangen en deze te aanvaarden.

1.4 De Overeenkomst komt tot stand van zodra de Gebruiker de Algemene Voorwaarden heeft aanvaard

1.5 De Gebruiker kan de Algemene Voorwaarden steeds raadplegen op de website van Helpper (www.helpper.be/nl/algemene-voorwaarden).

1.6 De Hulpontvanger contracteert rechtstreeks met de Assistent wat de Assistentiediensten betreft via het Platform. De relatie tussen de Assistent en de Hulpontvanger wordt beheerst door de Algemene Voorwaarden en de Gedragsregels.

2.  Het Account

2.1 Om het Platform te kunnen gebruiken, maakt de Gebruiker een persoonlijk Account aan op het Platform. Het aanmaken van een Account is gratis.

2.2 De Gebruiker zal (i) uitsluitend correcte informatie verschaffen in zijn Account, (ii) niet meer dan één Account registreren, (iii) zijn Account niet laten gebruiken door een derde of zijn Account overdragen aan een derde, (iv) zijn inloggegevens te allen tijde vertrouwelijk houden, en (v) de informatie op zijn Account te allen tijde nauwkeurig, volledig en actueel houden.

2.3 Indien de Gebruiker redenen heeft om aan te nemen dat zijn inloggegevens zijn verkregen door niet-geautoriseerde personen, zal hij onmiddellijk contact opnemen met Helpper om het Account op te schorten.

3.  Het Platform

3.1 Het Platform kan worden gedownload of geopend via de webapplicatie en op mobiele apparaten met een internetverbinding en die zijn uitgerust met IOS of Android. De Gebruiker is verantwoordelijk voor alle tarieven en kosten van zijn (mobiele) netwerkprovider tijdens het gebruik van het Platform.

3.2 De Hulpontvanger zal een aanvraag voor Assistentiediensten formuleren via het Platform. De Hulpontvanger selecteert de hoofdcategorie van de Assistentiediensten en kan de Assistentiediensten verder verduidelijken aan de hand van subcategorieën. De aanvraag dient accuraat, relevant en correct te zijn.

De aanvraag wordt via het Platform uitgestuurd naar de Assistenten die op basis van gegevens op hun Account in aanmerking komen voor het uitvoeren van de Assistentiediensten (o.a. op basis van de afstand tussen hun locatie en de plaats van uitvoering, beschikbaarheid en het type Assistentiedienst). De Hulpontvanger kan echter bij het formuleren van zijn aanvraag bepaalde Assistenten aanschrijven of bepaalde Assistenten uitsluiten. Hulpontvangers kunnen tevens rechtstreeks een specifieke Assistent uitnodigen/aanspreken voor het uitvoeren van de Assistentiediensten. Reacties door Assistenten op aanvragen worden voor de Hulpontvanger die een aanvraag heeft ingediend gesorteerd en weergegeven via een automatisch aanbevelingssysteem, dat Assistenten op basis van hun afstand en locatie (geografische coördinaat) zoals door de Assistent ingegeven in diens Account ten aanzien van de woonplaats van de Hulpontvanger of een andere locatie waar de Assistentiediensten uitgevoerd moeten worden (zoals ingesteld door de Hulpontvanger, bijv. locatie van een school, werk, hobby, etc.). 

3.3 Indien de Assistent de hulpaanvraag aanvaardt, ontstaat er een overeenkomst tussen de Assistent en de Hulpontvanger en zullen de Assistent en de Hulpontvanger de exacte Assistentiediensten, de frequentie van de Assistentiediensten en het Uurtarief vastleggen via het Platform. De Assistent en de Hulpontvanger kunnen in onderling overleg de Assistentiediensten, de frequentie en het Uurtarief wijzigen via het Platform.

3.4 De Hulpontvanger erkent dat Helpper geen Assistentiediensten verleent, maar enkel optreedt als tussenpersoon in het tot stand brengen van een contractuele relatie tussen de Hulpontvanger en de Assistent via het Platform.

3.5 De Assistentiediensten zullen worden uitgevoerd door de betreffende Assistent in overeenstemming met deze Algemene Voorwaarden, de Gedragsregels en toepasselijk recht. Assistenten voeren de Assistentiediensten uit met de nodige zorg, toewijding en vakkundigheid die redelijkerwijs verwacht mag worden van een normaal en zorgvuldig persoon geplaatst in dezelfde omstandigheden.

3.6Helpper garandeert niet dat bepaalde Assistentiediensten te allen tijde beschikbaar zullen zijn en kan de beschikbaarheid niet noodzakelijkerwijs bevestigen.

3.7Gebruikers kunnen elkaar beoordelen door middel van een rating en/of review.

3.8Helpper aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor geleverde Assistentiediensten (inclusief, maar niet beperkt tot, hun nauwkeurigheid, wettigheid, kwaliteit, tijdigheid of volledigheid) en wijst elke aansprakelijkheid af voor schade die voortvloeit uit de levering van Assistentiediensten. 

3.9Helpper kan de toegang tot en het gebruik van het Platform door de Gebruiker (tijdelijk) beperken als er een vermoedelijke schending is van de Algemene Voorwaarden.

3.10Het Platform kan onderhevig zijn aan beperkingen, vertragingen en/of andere problemen die inherent zijn aan het gebruik van elektronische communicatie. Helpper doet zijn uiterste best om het Platform te onderhouden en te beschermen tegen eventuele onderbrekingen, netwerkfouten of storingen, maar garandeert niet dat het Platform ononderbroken beschikbaar zal zijn. Helpper is in geen geval aansprakelijk als gevolg van het niet beschikbaar zijn van het Platform (of enige inhoud van het Platform) wegens onderhoud.

3.11Helpper kan de juistheid van informatie die door Gebruikers op het Platform geplaatst wordt, en de uitvoering en kwaliteit van de Assistentiediensten niet garanderen of controleren.

3.12De Gebruiker erkent dat alle handelingen binnen het Platform gelogd kunnen worden, waardoor een transparant verslag ontstaat van gegevenstransacties, toegang en wijzigingen.

4.  Onderhoud en ondersteuning

4.1De Gebruiker erkent dat de goede werking van het Platform van tijd tot tijd onderhoud en/of updates vereist. Helpper zal naar eigen goeddunken onderhoudsdiensten (laten) uitvoeren en redelijke inspanningen leveren om de impact op de activiteiten van de Gebruiker tot een minimum te beperken. Waar mogelijk zal Helpper een redelijke voorafgaande schriftelijke kennisgeving geven aan de Gebruiker van elk gepland onderhoud of updates die de beschikbaarheid of werking van het Platform zullen beïnvloeden.

4.2Helpper behoudt zich het recht voor om operationele of technische wijzigingen en updates aan te brengen aan het Platform, en om bepaalde functionaliteiten van tijd tot tijd te wijzigen, toe te voegen of te verwijderen, zonder voorafgaande kennisgeving aan de Gebruiker, met dien verstande dat Helpper geen wezenlijke functionaliteiten van het Platform zal wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving aan de Gebruiker.

4.3De Gebruiker kan een verzoek om ondersteuning of een melding van een probleem of een incident met betrekking tot het Platform indienen bij Helpper door een e-mail te sturen naar hello@helpper.be of door gebruik te maken van andere ondersteuningskanalen die van tijd tot tijd worden verstrekt (zoals een contactformulier beschikbaar via het Platform of telefonisch via 03/361.39.30) en moet alle informatie verstrekken die Helpper nodig heeft om de claim te valideren. Na ontvangst zal Helpper, tijdens haar normale kantooruren, zo snel als commercieel mogelijk is een oplossing proberen te bieden, maar Helpper geeft geen enkele garantie om een oplossing te bieden voor elk specifiek probleem dat zich zou kunnen voordoen.

5.  Informatie van de Gebruiker

5.1 De Gebruiker heeft de mogelijkheid om zijn eigen inhoud of activiteit te publiceren op het Platform. In dat geval verleent de Gebruiker aan Helpper een niet-exclusieve, royaltyvrije, wereldwijde licentie om deze informatie te gebruiken, kopiëren, opslaan, publiceren, distribueren, wijzigen en door te sturen om het Platform te exploiteren en te commercialiseren en om dergelijke informatie beschikbaar te maken voor andere Gebruikers van het Platform.

5.2De Gebruiker blijft als enige verantwoordelijk voor de inhoud of activiteit die hij publiceert op het Platform en de Gebruiker verklaart en garandeert dat hij alle rechten bezit of alle noodzakelijke licenties heeft verkregen om deze inhoud of activiteit te publiceren op het Platform.

5.3 Het is de Gebruiker niet toegestaan om de inhoud of activiteit van andere Gebruikers die intimiderend, lasterlijk, bedreigend, obsceen, onfatsoenlijk, crimineel, bedrieglijk, frauduleus, illegaal, onwettig, of inbreuk maakt op de privacy van derden of die intellectuele eigendomsrechten van derden zou schenden, of die de naam, reputatie of goodwill van Helpper negatief zou beïnvloeden of weerspiegelen, op te slaan of door te sturen.

5.4 Helpper behoudt zich het recht voor om de inhoud of activiteit van de Gebruiker die in strijd is met Artikel 6.3 onmiddellijk te verwijderen van of te blokkeren op het Platform.

6.  Verplichtingen van de Gebruiker

6.1 Bij gebruik van het Platform, leeft de Gebruiker alle toepasselijke wetten en regelgeving na. In het bijzonder verbindt de Gebruiker zich ertoe het Platform te gebruiken overeenkomstig de Deeleconomie Wetgeving en enige toepasselijke regelgeving inzake PVB/PAB. Dit houdt onder meer in dat:

      • de Assistentiediensten uitsluitend verleend worden door de Assistent aan Hulpontvangers die niet handelen in het kader van hun beroepswerkzaamheid;
      • de Assistentiediensten uitsluitend verleend worden in het kader van overeenkomsten tussen de Assistent en de Hulpontvanger die tot stand komen via en door tussenkomst van het Platform;
      • de vergoedingen met betrekking tot de Assistentiediensten van de Assistent enkel door tussenkomst van het Platform aan de Assistent betaald worden.

6.2 De Gebruiker zal het Platform enkel gebruiken voor wettelijk toegestane doeleinden en voor andere doeleinden waarvoor het Platform bestemd is zoals omschreven in deze Algemene Voorwaarden.

6.3 De Gebruiker zal zich houden aan en het Platform uitsluitend gebruiken in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Voorwaarden, de Gedragsregels en alle documentatie, richtlijnen, gebruikershandleidingen en/of redelijke instructies die van tijd tot tijd door Helpper worden verstrekt.

6.4 Bij gebruik van het Platform en het uitvoeren van de Assistentiediensten, zal de Gebruiker:

      • zich inzetten voor eerlijke en transparante omgang met andere Gebruikers en derden en zich respectvol gedragen ten aanzien van andere Gebruikers;
      • geen onjuiste voorstelling van zaken geven of fraude plegen;
      • zich onthouden van het publiceren of anderszins verspreiden van schadelijke, intimiderende, bedreigende, bedrieglijke illegale, onwettige of lasterlijke informatie met betrekking tot andere Gebruikers, Helpper of het Platform;

6.5De Gebruiker zal zich onthouden van, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks: (i) het Platform te gebruiken op een manier die onwettig, illegaal, frauduleus of schadelijk is, of in verband met een onwettig, illegaal, frauduleus of schadelijk doel of activiteit; (ii) de technische of beveiligingsbeperkingen van het Platform te omzeilen, (iii) het Platform te reverse-engineeren, decoderen, ontsleutelen of op enige andere manier de broncode achter het Platform trachten te ontdekken of na te maken, (iv) het Platform te reproduceren, regelen, wijzigen of veranderen, waaronder handelingen te stellen met als doel het corrigeren van fouten of het creëren van afgeleide werken die gebaseerd zijn op het Platform, noch het mogelijk maken voor een derde om zulke handelingen te verrichten, (v) het toewijzen, distribueren, in sub-licentie geven, verhuren, overdragen, verkopen, commercialiseren, aanrekenen, of anderszins verhandelen in, of bezwaren van, het Platform voor rekening van een derde of het Platform beschikbaar maken voor derden, noch het toestaan of toelaten aan een derde om hetzelfde te doen, (vi) verwijderen of wijzigen van enige markering van auteursrechten of andere eigendomsrechten op het Platform, en (vii) het verzenden van informatie of gegevens van andere Gebruikers die kan worden beschouwd als beledigend, respectloos, lasterlijk, bedreigend, obsceen, racistisch of anderszins verwerpelijk.

6.6De Budgethouder is verplicht om de Gebruikersovereenkomst te registeren bij het VAPH.

6.7De Assistent is verplicht om, op basis van de Deeleconomie Wetgeving, de inkomsten die hij heeft verdiend via het verlenen van de Assistentiediensten, aan te geven in zijn personenbelasting.
De Assistent kan deze verplichting naleven via https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/public. Hiertoe zal Helpper uiterlijk op 31 maart van het jaar volgend op dat waarvoor de informatie wordt verstrekt, via elektronische weg aan de Assistent een document toezenden met de volgende informatie: (i) identiteit en fiscaal nummer van de Assistent of, indien de Assistent niet over een fiscaal nummer beschikt, zijn geboortedatum, voornaam, naam en adres, (ii) datum van aanvang of stopzetting van de Assistentiediensten, (iii) omschrijving van de geleverde Assistentiediensten, (iv) bruto bedrag van de Assistentiediensten, en (v) bedrag en aard van eventuele ingehouden sommen.

6.8De Assistent erkent als enige verantwoordelijk te zijn voor het naleven van de toepasselijke (fiscale en sociale) wetgeving en het vaststellen en betalen van belastingen met betrekking tot de uitgevoerde Assistentiediensten, zoals vereist door de toepasselijke (fiscale en sociale) wetgeving. 

6.9Bij (vermeende) overtredingen van dit Artikel kan Helpper de Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen (of anders alle activiteiten die onder deze Overeenkomst worden uitgevoerd opschorten) zonder dat Helpper enige vergoeding verschuldigd is of een Gebruiker moet vrijwaren voor schade of verliezen die worden geleden in verband met deze (vermeende) overtreding of beëindiging/opschorting.

7.  Rapportering van schadelijke content op het Platform

7.1De Gebruiker zal onverwijld (en niet later dan 72 uur na kennisname ervan) aan Helpper alle inhoud of activiteiten op het Platform melden die zij redelijkerwijs illegaal, schadelijk of in strijd met toepasselijke wetten, voorschriften of de Algemene Voorwaarden acht of vermoedt te zijn. 

7.2Alle meldingen van illegale of schadelijke inhoud of activiteiten moeten worden ingediend bij Helpper via het daartoe voorziene formulier, beschikbaar op het Platform of via e-mail naar hello@helpper.be. De melding moet voldoende details bevatten zodat Helpper in staat is om de zaak te onderzoeken, waaronder: (i) een duidelijke en gedetailleerde omschrijving van de illegale of schadelijke inhoud, (ii) de locatie of een link naar deze inhoud op het Platform, (iii) enige bijkomende of ondersteunende documentatie, (iv) de naam en contactgegevens van de Gebruiker die de melding maakt, en (v) een verklaring dat de melding te goeder trouw is gedaan.

7.3Na ontvangst van een melding zal Helpper de ontvangst van de melding bevestigen en de gemelde illegale inhoud of activiteiten onderzoeken om te beoordelen of de inhoud of activiteiten mogelijks de toepasselijke wetten, regelgeving of deze Algemene Voorwaarden schenden. Helpper behoudt zich het recht voor om aanvullende informatie te vragen aan de rapporterende Gebruiker om het onderzoek te vergemakkelijken.
7

7.4Indien Helpper na onderzoek vaststelt dat de gemelde illegale inhoud of activiteiten naar eigen goeddunken mogelijks illegaal, schadelijk of in strijd zijn met de Algemene Voorwaarden, kan Helpper (i) de (vermeende) illegale inhoud of activiteit verwijderen of ontoegankelijk maken, en/of (ii) het Account van de Gebruiker die deze inhoud of activiteiten heeft gepubliceerd opschorten of met onmiddellijke ingang beëindigen. Helpper zal daartoe een gemotiveerde kennisgeving sturen naar de Gebruiker die de illegale of schadelijke inhoud of activiteiten heeft gepubliceerd.

7.5Helpper stelt de rapporterende Gebruiker onverwijld na afronding van het onderzoek op de hoogte van de genomen maatregelen. Alle kennisgevingen en informatie die op grond van dit Artikel worden ingediend, worden vertrouwelijk behandeld en de identiteit van de rapporterende partij wordt niet bekendgemaakt, behalve indien vereist door de wet, op grond van een gerechtelijk of overheidsbevel of met toestemming van de rapporterende partij.

7.6Gebruikers erkennen dat Helpper niet aansprakelijk is voor (vermeende) schadelijke inhoud op het Platform of voor (vermeende) illegale activiteiten uitgevoerd door de Gebruikers, tenzij Helpper daadwerkelijk kennis had van de illegale inhoud en/of activiteit en nalaat dergelijke inhoud of activiteit te onderzoeken en gepaste maatregelen te nemen met die zorgvuldigheid die redelijkerwijs verwacht kan worden.

8.  Abonnement

8.1Bij het aanmaken van het Account, kan de Gebruiker kiezen welk abonnement hij wenst af te sluiten: een PAB/PVB abonnement of een algemeen abonnement. Ter voorkoming van enige twijfel, Gebruikers kunnen wisselen van Abonnement.

8.2Een PAB/PVB abonnement houdt in dat de Hulpontvanger beschikt over een PAB- of PVB-budget en kan bijgevolg enkel afgesloten worden door Budgethouders.

8.3Een algemeen abonnement kan daarentegen afgesloten worden door iedere Gebruiker niet-Budgethouder.

8.4Bij het kiezen van het Abonnement via het Platform, zal de Gebruiker op de hoogte worden gebracht van de toepasselijke Abonnementskost. De Abonnementskost is betaalbaar bij het afsluiten van het Abonnement. .

8.5De Gebruiker kan bij het afsluiten van het Abonnement kiezen voor een Abonnement met een vaste duurtijd, waarbij de opties bepaald zijn op de website en beschreven zijn bij het aanmaken van het Account op het Platform. De regels inzake duur zoals opgenomen in Artikel 13.1 zijn tevens van toepassing.

9.  Vergoeding en Facturatie

9.1Alle bedragen die verschuldigd zijn ingevolge de Overeenkomst, zijn in euro en exclusief BTW.

9.2De Abonnementskost is verschuldigd bij het afsluiten van het Abonnement.

9.3De Hulpontvanger staat in voor de betaling aan Helpper van de Bruto-Vergoeding, de Servicebijdrage en de toepasselijke BTW op de Servicebijdrage.

9.4De Bruto-Vergoeding verschuldigd voor de Assistentiediensten wordt berekend aan de hand van het Uurtarief.

9.5De Gebruiker erkent dat de Servicebijdrage tussen 1 januari 2025 en 1 juli 2025 zal wijzigen van 2 euro per Werkuur naar 12% van de Bruto-Vergoeding. Helpper zal de Hulpontvanger schriftelijk op de hoogte brengen van zodra deze wijziging aan de Servicebijdrage effectief wordt doorgevoerd. Echter, door deze Algemene Voorwaarden te aanvaarden, aanvaardt de Hulpontvanger reeds de geplande wijziging van de Servicebijdrage.  

9.6Helpper zal de Servicebijdrage, de BTW op de Servicebijdrage en de Bruto-Vergoeding (aan de hand van een overzicht van de verrichte en goedgekeurde Assistentiediensten beschikbaar via het Platform) wekelijks aanrekenen aan de Hulpontvanger door middel van een afrekening ter beschikking gesteld via het Platform.

9.7De Hulpontvanger zal de afrekeningen van Helpper betalen binnen uiterlijk dertig (30) kalenderdagen na de datum van de afrekening door overschrijving naar de bankrekening van Helpper zoals vermeld in de afrekening  of door middel van een SEPA-mandaat.

9.8Online betalingen via het Platform worden uitgevoerd met behulp van veilige protocollen en zijn onderworpen aan de algemene voorwaarden van de desbetreffende externe betalingsprovider, die als enige verantwoordelijk is voor de correcte uitvoering van alle online betalingen. Alle transactiekosten voor de betalingen worden gedragen door de Gebruiker en de Gebruiker gaat akkoord met de algemene voorwaarden van de betalingsprovider van zijn keuze.

9.9De Hulpontvanger moet de afrekeningen van Helpper gemotiveerd protesteren binnen een redelijke termijn na de datum van de afrekening met verwijzing naar het respectievelijke nummer van de afrekening. De Hulpontvanger kan de afrekeningen niet betwisten met als motivering dat de Assistentiediensten zoals gepresteerd door de Assistent niet met de nodige zorg werden uitgevoerd.

9.10Bij gebreke aan tijdige betaling door de Hulpontvanger, is de Hulpontvanger overeenkomstig Boek XIX van het Wetboek van Economisch Recht een interest verschuldigd op het openstaande bedrag. De Hulpontvanger heeft recht op een eerste (1ste) kosteloze betalingsherinnering, die wordt verzonden per e-mail, en een wachttermijn van veertien (14) kalenderdagen, welke wachttermijn ingaat op de kalenderdag die volgt op de elektronische verzending van de eerste (1ste) kosteloze betalingsherinnering. Indien de Hulpontvanger de achterstand niet aanzuivert binnen de wachttermijn van veertien (14) kalenderdagen, zal Helpper een interest aanrekenen aan de Hulpontvanger vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop Helpper de eerste (1ste) betalingsherinnering aan de Hulpontvanger heeft verzonden. De interest is de interest zoals voorzien in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (zoals van tijd tot tijd gewijzigd). De Hulpontvanger is bijkomend een conventionele schadevergoeding verschuldigd van (i) 20 euro als het openstaande bedrag lager dan of gelijk aan 150 euro is, (ii) 30 euro vermeerderd met 10% van het openstaande bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro (indien het openstaande bedrag tussen 150,01 en 500 euro bedraagt); of (iii) 65 euro vermeerderd met 5 % van het openstaande bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro (indien het openstaande bedrag hoger is dan 500 euro). 

9.11De Assistent zal door Helpper vergoed worden voor de Assistentiediensten. Helpper zal de Netto-Vergoeding wekelijks uitbetalen op het bankrekeningnummer zoals door de Assistent is meegedeeld op zijn Account.

9.12De Hulpontvanger verbindt zich ertoe nooit rechtstreekse betalingen te zullen uitvoeren aan de Assistent en de Assistent verbindt zich ertoe nooit rechtstreekse betalingen van de Hulpontvanger te aanvaarden.

9.13Alle betalingen uit hoofde van deze Overeenkomst worden betaald zonder recht op verrekening of tegenvordering en vrij van enige aftrek of inhouding, tenzij de wet dit vereist. 

10.  Links naar andere websites en toepassingen 

10.1Het Platform kan links bevatten naar andere websites of applicaties van         derden. Deze links zijn uitsluitend bedoeld ter informatie van de Gebruiker     en Helpper wijst elke verantwoordelijkheid voor (de inhoud beschikbaar op     dergelijke) websites of applicaties van derden van de hand.

11.  Herroepingsrecht

11.1Gebruikers hebben het recht om, zoals nader beschreven in Artikel 13 hieronder, alle Assistentiediensten besteld via het Platform op elk moment in te trekken, mits deze Assistentiediensten nog niet zijn begonnen/nog niet zijn uitgevoerd, zonder dat er een reden voor de intrekking opgegeven moet worden. 

11.2Indien de Hulpontvanger voor aangevraagde Assistentiediensten zijn/haar herroepingsrecht wenst in te dienen, moet de betreffende Assistent daarvan binnen de veertien (14) dagen nadat deze Assistentiediensten besteld werden en in ieder geval voorafgaand aan de uitvoering van de Assistentiediensten op de hoogte gesteld worden door ondubbelzinnig aan te geven dat de bestelling ingetrokken wordt. 

11.3In overeenstemming met de toepasselijke consumentenwetgeving stemmen Gebruikers ermee in dat hun recht op herroeping met betrekking tot hun Abonnement op het Platform vervalt op het moment dat de gebruiker het zegel van het Platform heeft verbroken door het Platform te downloaden, installeren en/of gebruiken. Door het verbreken van het zegel verliest de consument het recht om de Overeenkomst te herroepen. Dit doet echter geen afbreuk aan de rechten die de Gebruiker heeft overeenkomstig Artikel 13 hieronder. 

12.  Duur en Beëindiging

12.1De Gebruiker kan bij het afsluiten van het Abonnement kiezen voor een Abonnement met een vaste duurtijd, waarbij de opties bepaald zijn op de website en beschreven zijn bij het aanmaken van het Account op het Platform. Bij afloop van het Abonnement, wordt het Abonnement automatisch verlengd voor eenzelfde duurtijd, tenzij de Gebruiker één (1) maand voor het aflopen van de (verlengde) duurtijd aan Helpper heeft meegedeeld dat hij zijn Abonnement niet wenst te verlengen.

12.2In afwijking van Artikel 13.1, kan de Gebruiker te allen tijde de Overeenkomst en het Abonnement vroegtijdig beëindigen door zijn Account op het Platform te verwijderen. In geval van vroegtijdige beëindiging van het Abonnement, zal Helpper de Abonnementskost niet geheel of gedeeltelijk terugbetalen.

12.3Helpper kan de Overeenkomst met en het Abonnement van de Gebruiker met onmiddellijke ingang en zonder rechtelijke machtiging per e-mail of per post aangetekend schrijven aan de Gebruiker, zonder betaling van enige schadevergoeding, beëindigen indien

      •  de Gebruiker een wezenlijke inbreuk pleegt op (één van) de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en/of de Gedragsregels en (indien deze inbreuk herstelbaar is) deze inbreuk niet herstelt binnen zeven (7) kalenderdagen nadat de Gebruiker hiertoe schriftelijk is aangemaand door Helpper,
      • de Gebruiker een inbreuk pleegt op zijn verplichtingen in verband met intellectuele eigendomsrechten, Vertrouwelijke Informatie en/of gegevensbescherming;
      •  de Gebruiker een inbreuk pleegt op zijn verplichtingen in verband met intellectuele eigendomsrechten, Vertrouwelijke Informatie en/of gegevensbescherming;de Gebruiker een inbreuk pleegt op zijn verplichtingen in verband met intellectuele eigendomsrechten, Vertrouwelijke Informatie en/of gegevensbescherming;
      • Helpper onderworpen is aan een (vrijwillige of onvrijwillige) faillissements-, insolventie- of soortgelijke procedure of anderszins liquideert. 

12.4De beëindiging van de Overeenkomst en het Abonnement heeft tot gevolg dat het Account van de Gebruiker wordt verwijderd en de Gebruiker bijgevolg geen toegang meer heeft tot het Platform.

12.5Helpper behoudt zich het recht voor om in de situaties uiteengezet in Artikel 13.3 de Gebruiker de toegang tot het Platform geheel of gedeeltelijk te ontzeggen.

12.6Indien Helpper klachten ontvangt over een andere Gebruiker of indien Helpper zelf een klacht vaststelt met betrekking tot een andere Gebruiker, behoudt Helpper zich het recht voor om de Assistent elke toegang tot het Platform te ontzeggen en zijn Account te verwijderen. 

12.7Bij beëindiging van de Overeenkomst met de Hulpontvanger om welke reden dan ook, zal de Hulpontvanger onmiddellijk alle onbetaalde facturen van Helpper betalen. Voor de Assistentiediensten die de Assistent al leverde maar die nog niet gefactureerd werden en voor de nog niet gefactureerde Servicebijdrage, zal Helpper zo spoedig mogelijk een afrekening opstellen, die de Hulpontvanger onmiddellijk na ontvangst zal betalen.

12.8Bij beëindiging van de Overeenkomst met de Assistent om welke reden dan ook, zal Helpper zo snel mogelijk de Netto-Vergoeding betalen aan de Assistent, indien verschuldigd.

12.9Beëindiging van de Overeenkomst of het Abonnement betekent ook de onmiddellijke beëindiging van eventuele Assistentiediensten die reeds besteld zijn vóór de beëindiging van de Overeenkomst of het Abonnement maar die nog niet werden uitgevoerd, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. 

12.10De bepalingen van deze Overeenkomst die uitdrukkelijk of impliciet bedoeld zijn om na beëindiging van kracht te blijven, blijven na beëindiging van kracht.

12.11Voor zover maximaal is toegestaan onder de toepasselijke wetgeving, doet de Assistent afstand van elk recht op schadevergoeding van Helpper voortvloeiend uit de beëindiging van deze Overeenkomst of enige bestelde Assistentiediensten.

13.  Intellectuele Eigendomsrechten en Licenties

13.1Alle intellectuele eigendomsrechten die verband houden met het Platform en de Diensten zijn en blijven de exclusieve eigendom van Helpper. Onder intellectuele eigendomsrechten worden alle intellectuele en industriële eigendomsrechten, zowel geregistreerd als ongeregistreerd (met inbegrip van het recht om te registreren), waaronder auteursrechten, handelsnamen en handelsgeheimen, modelrechten, merkenrechten, octrooien en patenten, sui generis rechten en alle andere mogelijke intellectuele eigendomsrechten op werken, computerprogramma’s en software (zowel in broncode als in objectcode), documenten, tekeningen, afbeeldingen, ontwerpen, prestaties, creaties, tools, technologieën, onderzoeken, methodes, uitvoeringen of uitvindingen en dergelijke meer, met inbegrip van alle aanverwante en naburige rechten en alle andere vormen van gelijkaardige bescherming, waar ook ter wereld verstaan.

13.2Mits naleving van de Algemene Voorwaarden, verleent Helpper de Gebruiker een persoonlijke, beperkte, niet-exclusieve, niet-overdraagbare, herroepbare en niet-sub-licentieerbare licentie voor het gebruik van en toegang tot het Platform tijdens de duurtijd van de Overeenkomst voor interne/persoonlijke doeleinden. Deze licentie omvat niet de licentie voor toegang tot enige software code (inclusief objectcode, tussenliggende code en broncode) van het Platform.

13.3Niets in deze Algemene Voorwaarden kan worden beschouwd als een impliciete of expliciete overdracht van de intellectuele eigendomsrechten van Helpper aan de Gebruiker.

Open source software: 
Helpper maakt in haar Platform gebruik van open source software en/of libraries (zoals van toepassing). Op verzoek verstrekt Helpper meer informatie over de gebruikte open source software en/of libraries, inclusief de bijhorende licentievoorwaarden indien en voor zo ver van toepassing. Daarnaast kan meer informatie over de gebruikte open source software en/of libraries van tijd tot tijd beschikbaar worden gesteld door Helpper via verschillende kanalen. Op verzoek kunnen Gebruikers meer informatie verkrijgen over de specifieke kanalen waarop zij meer informatie kunnen vinden over de gebruikte open source software en/of libraries.

14.  Aansprakelijkheid

14.1 Dit Artikel geldt voor elke vorm van aansprakelijkheid die voortvloeit uit of verband houdt met de Overeenkomst, met inbegrip van contractuele aansprakelijkheid, aansprakelijkheid voor onrechtmatige daad (inclusief nalatigheid), een verkeerde voorstelling van zaken, restitutie of anderszins.

14.2 Voor zover als maximaal toegelaten onder toepasselijk recht, zal Helpper niet aansprakelijk zijn voor enige indirecte schade of gevolgschade, met inbegrip van gederfde winst, verloren inkomsten, verloren zaken, verwachte besparingen, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van klanten en contracten, verlies van goodwill, gebruiksderving, de kosten voor het aanschaffen van vervangende diensten, en reputatieschade.

14.3 In geen geval zal Helpper aansprakelijk zijn voor gebruik van het Platform door de Gebruiker die de toepasselijke wetgeving, en met name de Deeleconomie Wetgeving en enige PAB/PVB reglementering, schendt.

14.4 Helpper is tevens niet aansprakelijk voor vertragingen of storingen van het Platform of indien het Platform tijdelijk niet beschikbaar is, om welke reden dan ook.

14.5 Voor zover als maximaal toegelaten onder toepasselijk recht, is de aansprakelijkheid van Helpper (per schade verwekkend feit en in het totaal per contractjaar) voor schade geleden onder deze Algemene Voorwaarden en/of Gebruikersovereenkomst te allen tijde beperkt tot het bedrag van de Servicebijdrage(n) (excl. BTW) dat de Hulpontvanger aan Helpper heeft betaald gedurende zes (6) maanden voorafgaand aan het schade verwekkend feit of indien er op dat ogenblik nog geen zes (6) maanden zijn verstreken, het bedrag betaald voor de Servicebijdrage(n) (excl. BTW) geprorateerd over zes (6) maanden.

14.6 Voor zover als maximaal toegelaten onder toepasselijk recht, stemt de Gebruiker ermee in, en aanvaardt, om de werknemers, bestuurders, zelfstandige dienstverleners, onderaannemers, vertegenwoordigers en adviseurs van Helpper niet persoonlijk aan te spreken voor of in verband met de Algemene Voorwaarden en/of de Gebruikersovereenkomst. Elke aansprakelijkheidsvordering (inclusief enige buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering) voor of in verband met de Algemene Voorwaarden en/of de Gebruikersovereenkomst zal de Gebruiker uitsluitend tegen Helpper instellen.

14.7 Helpper is niet aansprakelijk voor de uitvoering van de Assistentiediensten door de Assistent of voor schade of verliezen die voortvloeien uit de overeenkomst tussen de Hulpontvanger en de Assistent. De Assistent zal Helpper vrijwaren voor alle schade geleden door Helpper en dewelke ontstaan is in de uitvoering van de Assistentiediensten en de overeenkomst tussen de Hulpontvanger en de Assistent.

14.8 De Gebruiker is aansprakelijk voor eventuele schade die Helpper lijdt als gevolg van een schending van deze Gebruiksvoorwaarden, het misbruik van het Platform of een schending van wetten of rechten van derden.

14.9 De Gebruiker vrijwaart Helpper voor alle claims, aansprakelijkheden, kosten, schadevergoedingen, boetes, aanspraken van derden, sociale zekerheidsbijdragen en belastingen die voortvloeien uit of verband houden met een schending van de Algemene Voorwaarden en/of Gedragsregels, van toepasselijk recht of claims van derden die direct of indirect verband houden met het misbruik van het Platform.

15.  Verzekering

15.1Helpper heeft een (beroeps)aansprakelijkheidsverzekeringen afgesloten bij een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij ter dekking van de aansprakelijkheden die uit hoofde van of in verband met de Overeenkomst kunnen ontstaan. 

15.2Helpper bezorgt de Gebruiker op eerste verzoek het verzekeringscertificaat met de details van (de dekking van) de verzekering voor het lopende jaar.

16.  Garantie

16.1Tenzij anders schriftelijk overeengekomen door Helpper en onderhevig aan de toepasselijke dwingende wetgeving, geeft Helpper geen verklaringen of garanties met betrekking tot de staat of functionaliteit van het Platform of een deel ervan, de geschiktheid voor gebruik, of dat het Platform en/of de Platforminhoud ononderbroken of vrij van fouten zal zijn en haar Diensten.

16.2Zonder beperking van het voorgaande en onderworpen aan de toepasselijke dwingende wetgeving, wordt het Platform en enige diensten die daaraan gerelateerd zijn, geleverd “zoals het is”, zonder enige vorm van garantie, expliciet of impliciet, met inbegrip van maar niet beperkt tot de impliciete garanties van nauwkeurigheid of volledigheid van gegevens, verhandelbaarheid, geschiktheid voor een bepaald doel of niet-inbreuk.

17.  Logs

17.1Gebruikers erkennen dat alle acties uitgevoerd binnen het Platform, gelogd kunnen worden om een transparant en objectief verslag en overzicht te hebben van data flows, uitgevoerde acties en wijzigingen binnen het Platform.

18. Klachtenprocedure

18.1 De Gebruiker en Helpper zullen zich in redelijkheid en te goeder trouw inspannen om een geschil, klacht of probleem die ontstaat in verband met de Algemene Voorwaarden op te lossen door middel van de hieronder beschreven procedure:

      • Elke partij stelt de andere partij onverwijld schriftelijk of telefonisch op de hoogte van een klacht of geschil door een e-mail te sturen naar de andere partij. Voor Helpper worden de e-mails gericht aan hello@helpper.be, kan telefonisch contact opgenomen worden via 03/361.39.30 of kan de Gebruiker gebruik maken van het daartoe voorziene formulier, beschikbaar op het Platform.
      • Binnen veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de schriftelijke kennisgeving van de klacht of het geschil door de Gebruiker of na verzending door Helpper van bevestiging van de ontvangst van de klacht indien deze telefonisch werd gemeld, trachten Helpper en de Gebruiker de klacht of het geschil op te lossen. Daartoe komen Helpper en de Gebruiker op redelijk verzoek van de andere partij zo vaak bijeen als redelijkerwijs nodig is en verstrekken zij de andere partij niet-vertrouwelijke informatie die redelijkerwijs verband houdt met de betwiste kwestie. Indien de Gebruiker en Helpper het geschil niet minnelijk kunnen oplossen, wordt het geschil voorgelegd aan de overeenkomstig Artikel 24.11 bevoegde rechtbank.
      • Elke oplossing of schikking wordt schriftelijk vastgelegd. Het staat Helpper en de Gebruiker vrij de hulp van een derde deskundige in te roepen om de betwiste kwestie op te lossen, op voorwaarde dat de derde deskundige gebonden is door passende geheimhoudingsverplichtingen die ten minste even streng zijn als de verplichtingen die in de Algemene Voorwaarden zijn opgenomen. Elke partij draagt haar eigen kosten in verband met de oplossing van het geschil, tenzij anders overeengekomen als onderdeel van de schikking of oplossing.
    • Helpper is niet verplicht actie te ondernemen in een geschil tussen de Gebruikers onderling. Op verzoek van de Gebruiker, kan Helpper echter naar beste vermogen trachten één of meer Gebruikers met elkaar te verzoenen indien een geschil tussen deze Gebruikers niet in der minne kan worden opgelost.

18.2 Gebruik van persoonsgegevens:
voor zover van toepassing, zal elke partij voldoen aan haar respectieve verplichtingen onder de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming. Indien en voor zover de gegevens van een derde partij gedeeld worden, verklaart de Gebruiker hierbij dat hij het recht heeft om zulke gegevens te delen via het Platform.

18.3 Helpper gebruikt de persoonsgegevens van de Gebruiker uitsluitend in overeenstemming met het privacy beleid  op haar website.

18.4De Gebruiker erkent, en aanvaardt, dat zijn contactgegevens gedeeld kunnen worden met andere Gebruikers en overheden (via het Platform) voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst

19.  Contact, klachten en communicatie

19.1Helpper heeft een centraal aanspreekpunt aangewezen, waarmee contact opgenomen kan worden in geval van vragen oer het Platform en/of de Overeenkomst of in het gevl van klachten: hello@helpper.be 

20.  Overmacht

20.1 Helpper is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verplichtingen krachtens de Algemene Voorwaarden die te wijten is aan Overmacht.

20.2 In geval van Overmacht in hoofde van Helpper, 

      • zal Helpper de Gebruiker hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen via e-mail; en 
      • zullen de verplichtingen van de Gebruiker ten aanzien van Helpper krachtens de Algemene Voorwaarden en/of Gebruikersovereenkomst worden opgeschort tijdens de duurtijd van de Overmacht en
      • zal de termijn voor de uitvoering van de verplichtingen worden verlengd voor de duur van de situatie van Overmacht.

20.3 De Gebruiker en Helpper hebben het recht om de Overeenkomst te annuleren indien de situatie van Overmacht meer dan drie (3) maanden duurt. Indien de Gebruiker of Helpper de Overeenkomst wilt annuleren, stelt de Gebruiker of Helpper de andere partij hiervan via e-mail in kennis.

21.  Diverse bepalingen

21.1 Wijziging. 
Helpper behoudt zich het recht voor om de Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen in geval van een geldige reden, mits voorafgaande schriftelijke kennisgeving aan de Gebruiker (o.a. via e-mail en/of het Platform). De Gebruiker kan in voorkomend geval de Overeenkomst kosteloos beëindigen gedurende één (1) maand na de kennisgeving van de wijziging, mits schriftelijke kennisgeving aan Helpper, tenzij de wijzigingen vereist zijn op basis van toepasselijke wetgeving en regelgeving. Als de Gebruiker het Platform blijft gebruiken nadat de Algemene Voorwaarden zijn gewijzigd, erkent en accepteert hij de gewijzigde Algemene Voorwaarden. De laatst bijgewerkte versie van de Algemene Voorwaarden is te allen tijde beschikbaar op de website van Helpper (www.helpper.be/nl/algemene-voorwaarden).

21.2 Deelbaarheid.
De ongeldigheid, onwettigheid of niet afdwingbaarheid van een bepaling van de Overeenkomst heeft geen effect op de geldigheid, wettigheid of afdwingbaarheid van de andere bepalingen van de Overeenkomst of de Overeenkomst in haar geheel. In de mate dat een bepaling van de Overeenkomst ongeldige, onwettige of niet afdwingbare is, zullen Helpper en de Gebruiker te goeder trouw onderhandelen over een clausule die de ongeldige, nietige of niet afdwingbare bepaling zo goed als mogelijk kan vervangen.

21.3 Overdraagbaarheid.  
Behoudens voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van Helpper, kan de Gebruiker zijn rechten en verplichtingen onder de Overeenkomst niet geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde. Helpper kan niet gedwongen worden om een overdracht van rechten of verplichtingen aan derden te aanvaarden en mag haar toestemming weigeren zonder motivering. De Gebruiker erkent en gaat ermee akkoord dat Helpper gerechtigd is haar rechten of verplichtingen uit de Overeenkomst toe te wijzen of over te dragen aan een derde, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gebruiker.

21.4 Kennisgevingen. 
Elke kennisgeving onder de Overeenkomst moet schriftelijk gebeuren per e-mail of per post aangetekend schrijven naar de zetel van Helpper dan wel de woonplaats van de Gebruiker. Elke kennisgeving per e-mail wordt geacht te zijn ontvangen op de dag van verzending ervan, elke kennisgeving per post aangetekend schrijven wordt geacht te zijn ontvangen twee (2) werkdagen na de verzending ervan.

21.5 Verzaking.
Geen enkele handeling, gedrag, verdraagzaamheid of nalatigheid vanwege Helpper of de Gebruiker kan worden beschouwd als een gedeeltelijke of gehele verzaking door die partij aan de strikte en integrale uitvoering van alle bepalingen van de Overeenkomst. Een afstand van een recht of een rechtsmiddel moet schriftelijk en specifiek gebeuren en geldt enkel voor de specifieke situatie waarvoor deze verzaking werd getekend.

21.6 Elektronische handtekening.
De Overeenkomst (inclusief deze Algemene Voorwaarden en elke order voor een hulkaanvraag en de aanvaarding daarvan) kan worden uitgevoerd en ondertekend door middel van elektronische handtekeningtechnologie, die het juridisch bindende equivalent vormt van een handgeschreven handtekening. De geldigheid van de elektronische handtekening zal niet betwist worden.

21.7 Bijzondere voorwaarden.
De Gebruikers verbinden zich ertoe te voldoen aan de aanvullende bijzondere voorwaarden, indien van toepassing, zoals uiteengezet in een order, de Gebruikersovereenkomst of enige andere bijlage onder de Overeenkomst (zoals van toepassing).

21.8 Tegenstrijdigheden.
In geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of de Gebruikersovereenkomst prevaleert de Gebruikersovereenkomst met betrekking tot het onderwerp van de tegenstrijdigheid. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze Algemene Voorwaarden, de Gebruikersovereenkomst of enige andere voorwaarden of bijlage aan deze Algemene Voorwaarden verbonden, prevaleren deze Algemene Voorwaarden, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.

21.9 Vertrouwelijkheid 
Helpper en de Gebruiker zullen de Vertrouwelijke Informatie van de andere partij en van andere Gebruikers vertrouwelijk behandelen, geheimhouden, en deze niet openbaar of bekendmaken aan een derde partij, noch gebruiken voor andere doeleinden dan de uitvoering van de Algemene Voorwaarden, de Gebruikersovereenkomst of de Overeenkomst. Indien Helpper of de Gebruiker kennis krijgt van een inbreuk op de verplichtingen van dit Artikel brengt de kennisnemende partij de (andere) Gebruiker respectievelijk Helpper hiervan onverwijld op de hoogte en verleent alle redelijke assistentie in dat verband. Elke partij verbindt zich ertoe de Vertrouwelijke Informatie van de bekendmakende partij geheim te houden en deze, geheel noch gedeeltelijk, bekend te maken aan andere personen dan (i) met de voorafgaande schriftelijke toestemming van de bekendmakende partij, of (ii) haar werknemers, bestuurders, onderaannemers en consultants die deze Vertrouwelijke Informatie rechtstreeks dienen te kennen voor de uitvoering van de Overeenkomst. De ontvangende partij zorgt ervoor dat voornoemde personen gebonden zijn door geheimhoudingsverplichtingen die minstens even streng zijn dan diegene die in de Overeenkomst zijn opgenomen. De bepalingen van dit Artikel 24.9 zijn niet van toepassing op informatie (i) die werd gepubliceerd of verschenen is in het publieke domein anders dan door een schending van de Algemene Voorwaarden, de Gebruikersovereenkomst, de Overeenkomst of de overeenkomst gesloten tussen de Hulpontvanger en de Assistent of enige andere verplichting tot geheimhouding en vertrouwelijkheid, (ii) waarvan kan worden aangetoond dat deze gekend was door de ontvangende partij voordat die werd bekend gemaakt door de bekendmakende partij, (iii) die rechtmatig werd verkregen van een derde partij of (iv) openbaar moet worden gemaakt op grond van wet- of regelgeving of op grond van een gerechtelijk of overheidsbevel of verzoek. De bepalingen van dit Artikel blijven gedurende vijf (5) jaar na beëindiging van de Overeenkomst van kracht. Vertrouwelijke Informatie wordt, behalve wanneer dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke (bewaarplicht) eis, naar goeddunken van de bekendmakende partij, binnen een redelijke termijn verwijderd (schriftelijk te verklaren) of geretourneerd aan de bekendmakende partij bij beëindiging van de Overeenkomst of op schriftelijk verzoek van de bekendmakende partij. 

21.10 Toepasselijk recht.
De Overeenkomst en alle geschillen of vorderingen (met inbegrip van niet-contractuele geschillen of vorderingen) die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst (of de totstandkoming ervan), worden beheerst door het Belgische recht.

21.11 Bevoegde rechtbanken. 
In overeenstemming met artikel 624, 1° van het Gerechtelijk Wetboek, is de rechter van de woonplaats van verweerder bevoegd om de geschillen of vorderingen  (met inbegrip van niet-contractuele geschillen of vorderingen) die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst (of de totstandkoming ervan) te beslechten.

21.12 Alternatieve geschillenbeslechting.   
In geval van klachten kunnen Gebruikers gebruik maken van het platform voor onlinegeschillenbeslechting van de Europese Commissie om het geschil online zonder tussenkomst van de rechtbank op te lossen (https://ec.europa.eu/consumers/odr) en/of een aanvraag indienen via de buitengerechtelijke Consumentenombudsdienst van de Federale Overheid (die deze aanvraag ofwel zelf zal behandelen ofwel zal doorsturen naar de bevoegde entiteit), die beschikbaar is op volgende website: https://consumentenombudsdienst.be/nl. Verder kunnen Gebruikers in geval van klachten contact opnemen met Helpper via hello@helpper.be of telefonisch via 03 361.39.30.

   Verder kunnen Gebruikers in geval van klachten contact opnemen met Helpper via


     hello@helpper.be.  

    +32 3 361 39 30.

   Helpper NV, Lange Gasthuisstraat 29-31, bus 14, 2000 Antwerpen.