informatief artikel
Veelgestelde vragen over hulp aan huis voor ouderen via Helpper
Inleiding
Zorg je als mantelzorger voor een ouder of partner en merk je dat het huishouden, de veiligheid of het sociaal contact een uitdaging wordt? Dan is hulp aan huis voor ouderen een waardevolle oplossing om hun zelfstandigheid te behouden en je zorgtaken te verlichten.
In dit artikel beantwoorden we de meest gestelde vragen van mantelzorgers en familieleden over hoe Helpper werkt voor hulp aan huis voor ouderen.
Inhoud
- Wat kan ik verwachten van een helpper?
- Wie zijn de helppers?
- Hoe worden de helppers gescreend?
- Hoe vind ik een helpper?
- Wat als ik of mijn ouder niet handig is met de computer?
- Wat als het niet klikt met een helpper?
- Hoe moet ik een hulpvraag aanmaken?
- Is alles verzekerd?
- Wat kost het?
- Waar is Helpper actief?

Vraag 1
Wat kan ik verwachten van een helpper?
Een helpper is geen professionele zorgverlener zoals een verpleegkundige of poetshulp, maar een buur met tijd, zorg en goesting om te helpen. Ze bieden hulp aan huis voor ouderen op een laagdrempelige manier en ondersteunen bij niet-medische dagelijkse taken.
- Gezelschap en toezicht: een luisterend oor bieden, toezicht bieden bij iemand die niet alleen kan blijven of samen activiteiten doen.
- Dagelijkse taken: hulp aan huis zoals koken, boodschappen doen of administratie.
- Hulp met klusjes aan huis of in de tuin: grasmaaien, onkruid wieden, of meubels monteren.
- Begeleid vervoer: Mee naar een afspraak, samen op stap of boodschappen doen.

Vraag 2
Wie zijn de helppers?
Onze helppers zijn buurtbewoners met het hart op de juiste plaats zoals:
- Jonggepensioneerden die graag actief blijven.
- Studenten (vaak in een zorgopleiding).
- Werkende buurtbewoners die na hun uren iets willen betekenen.
Veel helppers hebben ervaring in zorgsituaties via hun familie of opleiding, wat hen extra waardevol maakt voor mantelzorgers die hulp aan huis voor ouderen zoeken.

Vraag 3
Hoe worden de helppers gescreend?
We screenen elke helpper zorgvuldig voor ze hulp aan huis bieden. We controleren:
- Rijksregisternummer.
- Profielinformatie en motivatie.
- Ervaring en beschikbaarheid.
Bij twijfel nemen we persoonlijk contact op met de helpper. Zo garanderen we dat je veilig en met vertrouwen hulp kan inschakelen. Bovendien kan je op hun profiel ook de beoordelingen van andere hulpvragers bekijken om een beeld te krijgen.

Vraag 4
Hoe vind ik een helpper?
- Maak een profiel aan op helpper.be. Dan kan jij als mantelzorger alleen doen of samen met je familielid.
- Plaats een hulpvraag: beschrijf kort wat er nodig is, wanneer en waar hulp aan huis nodig is.
- Ontvang profielen van helppers in de buurt
Stuur de hulpvraag uit naar helppers met wie je wil samenwerken. - Positieve reacties? Jij kiest met wie je een samenwerking of kennismaking inplant.
Vraag 5
Wat als mijn ouder niet handig is met de computer?
Dan neem jij als mantelzorger, of een andere vertrouweling, het initiatief. Je kan volledig in naam van je ouder of familielid een profiel aanmaken, hulpvragen beheren en communiceren met helppers.
Vraag 6
Wat als het niet klikt met een helpper?
Geen zorgen, dit kan gebeuren. Je zit nergens aan vast. Je kan de samenwerking op elk moment stopzetten en opnieuw iemand anders selecteren. Uiteraard breng je de helpper hiervan wel eerst op de hoogte.

Vraag 7
Hoe moet ik een hulpvraag aanmaken?
- Surf naar helpper.be.
- Klik bij 'Ik zoek hulp’ op de knop ‘Registreren’.
- Maak een profiel aan.
- Ga op je profiel naar ‘Hulpvragen’ en kies ‘Toevoegen’.
- Maak je hulpvraag aan.
Vraag 8
Is alles verzekerd?
Ja. Elke prestatie via Helpper is verzekerd bij AG Insurance, zowel:
- Burgerlijke aansprakelijkheid (schade aan derden).
- Lichamelijke ongevallenverzekering.
Vraag 9
Wat kost het?
Kies het abonnement dat bij je past:
- 3 maanden: €14,99/maand
- 12 maanden: €9,99/maand
Per hulpvraag selecteer je:
- Een uurtarief tussen €1 en €50.
- We rekenen een vaste servicebijdrage van 12% aan.
/helppers-kaart.jpg?width=1420&height=760&name=helppers-kaart.jpg)
Vraag 10
Waar is Helpper actief?
Helpper is actief in heel Vlaanderen en Brussel. Zodra je een profiel aanmaakt en een hulpvraag plaatst, krijg je een overzicht van beschikbare helppers in je regio.
Elke twee weken op dinsdag
Gratis online infosessie
Ontdek hoe Helpper jou als mantelzorger kan ondersteunen.
Leer meer over vergoeding voor mantelzorg en extra hulp inschakelen.

Veelgestelde vragen
Helpper is een erkend deeleconomieplatform dat personen die hulp nodig hebben, verbindt met betrouwbare helppers in hun buurt.
Wie zijn deze personen?
- Budgethouders met een PVB/PAB die hun mantelzorgers willen vergoeden of extra helpende handen zoeken.
- Mantelzorgers die ondersteuning zoeken om hun zorgtaken te verlichten.
- Zorgprofessionals die hun cliënten willen doorverwijzen naar extra hulp.
- Helppers die graag bijverdienen door anderen te helpen
- Ouderen die extra hulp zoeken om langer zelfstandig thuis te wonen.
Om hulp te vinden via Helpper schrijf je je eerst in en maak je een profiel aan. Eens je ingeschreven bent:
- Maak je een hulpvraag aan.
- Stuur je de hulpvraag uit naar helppers met wie je wil samenwerken.
- De helppers krijgen een melding en geven aan of ze hierbij kunnen helpen.
- Maak kennis met geïnteresseerde helppers en stel je al je vragen via de chatfunctie.
- Start een samenwerking na een positieve kennismaking.
Ja, dat kan zeker. Bij Helpper mag je een hulpvraag plaatsen voor iemand anders, bijvoorbeeld een ouder, partner of familielid. Je hoeft dus zelf niet op het adres te wonen waar de hulp nodig is.
Tijdens het aanmaken van de hulpvraag geef je gewoon aan voor wie de hulp bedoeld is en op welk adres deze persoon woont. Zo kunnen we zorgen voor een passende match in de buurt van die locatie.
👉 Tip: overleg indien mogelijk ook met de persoon voor wie je hulp zoekt, zodat de samenwerking met de helpper vlot en persoonlijk kan verlopen.
Betalingen verlopen bij Helpper via:
- Domiciliëring
- Online betaling
Alle transacties verlopen via het platform, zodat alles correct en veilig wordt verwerkt.
Geen probleem!
Je kan de volledige lijst met veelgestelde vragen bekijken voor meer informatie.
Heb je een persoonlijke of complexe vraag? Neem gerust contact met ons op
We helpen je graag verder via telefoon, mail of chat.