Informatief artikel
Stel een duidelijke hulpvraag op
Inleiding
Een duidelijke hulpvraag is de eerste én misschien wel belangrijkste stap naar de juiste ondersteuning. Hoe beter je omschrijft wat je nodig hebt, wanneer je dat wenst en wat je verwachtingen zijn, hoe vlotter je een goeie match vindt.
Op deze pagina nemen we je stap voor stap mee in het maken van een hulpvraag en geven we je daarbij nog enkele tips mee.

Meld je aan op je profiel
Om een hulpvraag aan te maken op het Helpper Assistent platform of de Helpper-app dien je je eerst aan te melden op je profiel.
Eens aangemeld, klik je bij 'hulpvragen' op de knop 'toevoegen'.

Activiteiten
Geef aan waarvoor je hulp zoekt
Onze helppers staan klaar om je te helpen bij diverse dagelijkse taken. Je kiest daarom eerst het soort taak waarvoor je ondersteuning zoekt. Bij Helpper onderscheiden we vier categorieën van taken of activiteiten:
Zoek je bijvoorbeeld zowel oppas als nachtzorg? Maak dan twee aparte hulpvragen aan. Zo vermijd je verwarring en vergroot je de kans op reacties.
.png?width=709&height=378&name=Hulpvraag%20-%20titel%20en%20beschrijving%20(1).png)
Titel en beschrijving
Beschrijf je hulpvraag
In deze stap geef je je hulpvraag een korte titel én schrijf je een beschrijving van wat er precies moet gebeuren. De beschrijving draait hier om de taak en verwachtingen.
Tip 1: Vermeld specifieke noden (bv. ervaring met dementie, de datum, ervaring met kinderen met autisme).
Tip 2: Vergeet niet om belangrijke details te delen, zoals allergieën waarmee rekening gehouden moet worden, of het belang van een auto met voldoende bagageruimte om een rolstoel te vervoeren.
Tip 3: Weet je nog niet zeker hoe je iets wil uitleggen? Geen probleem. Je kan later altijd extra toelichting geven via de chat.

Hulpmomenten
Duid aan wanneer je hulp nodig hebt
Voor een helper is het belangrijk om te begrijpen wanneer je behoefte aan ondersteuning het grootst is. Duid aan op welke dagen en tijdstippen je hulp kan gebruiken.
Tip: Ben je flexibel en maakt het voor jou niet uit? Duid dan 'geen voorkeur' aan. Zo is het voor de helpper direct duidelijk dat jullie dit onderling kunnen bespreken.
-1.png?width=709&height=378&name=Hulpvraag%20-%20locatie%20(1)-1.png)
Locatie
Vul het juiste adres in
De meeste hulpvragen gaan door op je thuisadres. Maar dat hoeft niet altijd! Misschien zoek je soms hulp op een andere locatie waar jij of je naaste regelmatig verblijft.
Denk aan:
-
een dagcentrum of dagbesteding
-
een vakantieverblijf
-
een tijdelijk verblijf bij een familielid of mantelzorger
Goed om weten: je hoeft geen extra profiel aan te maken voor een ander adres. Je kan gewoon per hulpvraag een locatie kiezen. Handig, toch?
.png?width=709&height=378&name=Hulpvraag%20-%20uurtarief%20(1).png)
Uurtarief
Bepaal het uurtarief
Je kiest zelf hoeveel je wil betalen per uur. Het uurtarief bedraag maximaal €50.
Tip: Het gemiddeld uurtarief van een helpper bedraagt €14.
Bij hulpvragen zoals gezelschap of samen op stap gaan, ligt dat uurtarief uiteraard meestal lager dan bij (zwaar) fysieke taken.

Helppers uitnodigen
Stuur hulpvraag uit
Zodra je hulpvraag aangemaakt is, krijg je een lijst met profielen te zien die aansluiten bij wat je ingevuld hebt. Je stuurt vervolgens de hulpvraag uit.
Tip 1: Wil je meer info over de helpper? Klik dan op 'bekijk profiel'.
Tip 2: Stuur je hulpvraag zo breed mogelijk uit. Zo krijg je meer positieve reacties. In deze stap kies je eigenlijk gewoon welke helppers je hulpvraag mogen zien. Je beslist nadien nog altijd zelf met wie je verdergaat.
Tip 3: Gebruik 'Slim sorteren' om sneller te vinden wie écht bij je past. Geef aan wat jij belangrijk vindt (bv. rijbewijs of leeftijd). Je krijgt eerst de helppers te zien die het best aansluiten bij je voorkeuren.
Hulpvraag uitgestuurd: wat nu?
- Jij ontvangt een melding zodra iemand reageert
- Je bekijkt het profiel van de helpper
- Jullie maken kennis (online, telefonisch of ergens op locatie). Lees onze tips om goed voorbereid te zijn op een eerste kennismaking.
- Goeie klik? Start de samenwerking!
- Start met het ontvangen van hulp
Veelgestelde vragen
Helpper is beschikbaar in heel Vlaanderen en Brussel.
Bij Helpper onderscheiden we vier categorieën taken:
- Klussen binnen- en buitenshuis (bv. tuinonderhoud, kleine herstellingen)
- Assistentie bij ADL (bv. koken, boodschappen)
- Begeleiding bij activiteiten en vervoer (bv. uitstapjes, doktersbezoeken, administratie)
- Gezelschap, oppas en toezicht (bv. babysit, samen een activiteit doen)
Medische taken of taken waarvoor een opleiding vereist is, zijn niet mogelijk via Helpper.
Om hulp te vinden via Helpper schrijf je je eerst in en maak je een profiel aan. Eens je ingeschreven bent:
- Maak je een hulpvraag aan.
- Stuur je de hulpvraag uit naar helppers met wie je wil samenwerken.
- De helppers krijgen een melding en geven aan of ze hierbij kunnen helpen.
- Maak kennis met geïnteresseerde helppers en stel je al je vragen via de chatfunctie.
- Start een samenwerking na een positieve kennismaking.
Helppers zijn particulieren vanaf 18 jaar die in hun vrije tijd graag hulp willen bieden in hun buurt.
- Veel helppers hebben ervaring in de zorgsector of hebben eerder voor een dierbare gezorgd.
- Maar ervaring is niet vereist: in ieder van ons zit een helpper!
Geen probleem!
Je kan de volledige lijst met veelgestelde vragen bekijken voor meer informatie.
Heb je een persoonlijke of complexe vraag? Neem gerust contact met ons op
We helpen je graag verder via telefoon, mail of chat.