Terug naar boven

Informatief artikel

Stel een duidelijke hulpvraag op

Vind sneller de geschikte helpper

Inleiding

Een duidelijke hulpvraag is de eerste én misschien wel belangrijkste stap naar de juiste ondersteuning. Hoe beter je omschrijft wat je nodig hebt, wanneer je dat wenst en wat je verwachtingen zijn, hoe vlotter je een goeie match vindt.

Op deze pagina nemen we je stap voor stap mee in het maken van een hulpvraag en geven we je daarbij nog enkele tips mee.

starten-met-helpper

Meld je aan op je profiel

Op het platform of via de Helpper-app

Om een hulpvraag aan te maken op het Helpper Assistent platform of de Helpper-app dien je je eerst aan te melden op je profiel.

Eens aangemeld, klik je bij 'hulpvragen' op de knop 'toevoegen'. 

Hulpvraag - activiteit selecteren

Activiteiten

Geef aan waarvoor je hulp zoekt


Onze helppers staan klaar om je te helpen bij diverse dagelijkse taken. Je kiest daarom eerst het soort taak waarvoor je ondersteuning zoekt. Bij Helpper onderscheiden we vier categorieën van taken of activiteiten: 

Tip 1: Kies per hulpvraag maar één taak.
Zoek je bijvoorbeeld zowel oppas als nachtzorg? Maak dan twee aparte hulpvragen aan. Zo vermijd je verwarring en vergroot je de kans op reacties.
Hulpvraag - titel en beschrijving

Titel en beschrijving

Beschrijf je hulpvraag

In deze stap geef je je hulpvraag een korte titel én schrijf je een beschrijving van wat er precies moet gebeuren. De beschrijving draait hier om de taak en verwachtingen.

Tip 1: Vermeld specifieke noden (bv. ervaring met dementie, de datum, ervaring met kinderen met autisme).
Tip 2: Vergeet niet om belangrijke details te delen, zoals allergieën waarmee rekening gehouden moet worden, of het belang van een auto met voldoende bagageruimte om een rolstoel te vervoeren.
Tip 3: Weet je nog niet zeker hoe je iets wil uitleggen? Geen probleem. Je kan later altijd extra toelichting geven via de chat.

Hulpvraag - hulpmomenten

Hulpmomenten

Duid aan wanneer je hulp nodig hebt

Voor een helper is het belangrijk om te begrijpen wanneer je behoefte aan ondersteuning het grootst is. Duid aan op welke dagen en tijdstippen je hulp kan gebruiken.

Tip: Ben je flexibel en maakt het voor jou niet uit? Duid dan 'geen voorkeur' aan. Zo is het voor de helpper direct duidelijk dat jullie dit onderling kunnen bespreken.

Hulpvraag - locatie

Locatie

Vul het juiste adres in


De meeste hulpvragen gaan door op je thuisadres. Maar dat hoeft niet altijd! Misschien zoek je soms hulp op een andere locatie waar jij of je naaste regelmatig verblijft.

Denk aan:

  • een dagcentrum of dagbesteding

  • een vakantieverblijf

  • een tijdelijk verblijf bij een familielid of mantelzorger

Goed om weten: je hoeft geen extra profiel aan te maken voor een ander adres. Je kan gewoon per hulpvraag een locatie kiezen. Handig, toch?

Tip: Je kan ook in het buitenland hulp krijgen van je helpper.
Hulpvraag - uurtarief

Uurtarief

Bepaal het uurtarief

Je kiest zelf hoeveel je wil betalen per uur. Het uurtarief bedraag maximaal €50.

Tip: Het gemiddeld uurtarief van een helpper bedraagt €14.
Bij hulpvragen zoals gezelschap of samen op stap gaan, ligt dat uurtarief uiteraard meestal lager dan bij (zwaar) fysieke taken.

Hulpvraag - uitsturen

Helppers uitnodigen

Stuur hulpvraag uit


Zodra je hulpvraag aangemaakt is, krijg je een lijst met profielen te zien die aansluiten bij wat je ingevuld hebt. Je stuurt vervolgens de hulpvraag uit.

Tip 1: Wil je meer info over de helpper? Klik dan op 'bekijk profiel'. 
Tip 2Stuur je hulpvraag zo breed mogelijk uit. Zo krijg je meer positieve reacties. In deze stap kies je eigenlijk gewoon welke helppers je hulpvraag mogen zien. Je beslist nadien nog altijd zelf met wie je verdergaat.
Tip 3
: Gebruik 'Slim sorteren' om sneller te vinden wie écht bij je past. Geef aan wat jij belangrijk vindt (bv. rijbewijs of leeftijd). Je krijgt eerst de helppers te zien die het best aansluiten bij je voorkeuren.

Hulpvraag uitgestuurd: wat nu?

De geselecteerde helppers krijgen een melding in de app en kunnen zich kandidaat stellen
  • Jij ontvangt een melding zodra iemand reageert
  • Je bekijkt het profiel van de helpper
  • Jullie maken kennis (online, telefonisch of ergens op locatie). Lees onze tips om goed voorbereid te zijn op een eerste kennismaking.
  • Goeie klik? Start de samenwerking!
  • Start met het ontvangen van hulp

download de app

Alles van Helpper, gewoon in je broekzak.

Hulp vragen, chatten of prestaties ingeven? Zo gebeurd!
De hele Helpper-community binnen handbereik – snel, veilig en simpel in gebruik.

Apple app store    Google play store
download de Helpper-app

Veelgestelde vragen

Lees meer

Platform Hulp vinden Helpper Handleiding
Hoe formuleer je een duidelijke hulpvraag?
Wil je sneller een samenwerking vinden met een helpper? Leer stap voor stap hoe je een hulpvraag opstelt die helder is voor iedereen, inclusief tips over timing, locatie en uurtarief.
Platform Community Hulp vinden Handleiding
Hoe maak je een sterk profiel als helpper?
Leer hoe je jezelf voorstelt, vertrouwen opbouwt en sneller matches vindt in jouw buurt.
Platform Helpper Hulp vinden Community Infofiche
Hoe werkt de verzekering?
Elke prestatie via Helpper is automatisch verzekerd. Lees hoe onze verzekering werkt en wat wel of niet gedekt is.

Schrijf je in op de nieuwsbrief