Assistentie bij ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen)

Assisteren bij ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen)

✅ Welke taken zijn mogelijk?

  • Persoonlijke verzorging: aan- en uitkleden.
  • Huishoudelijke ondersteuning: boodschappen doen, opruimen, koken, afwassen,...
  • Administratie: helpen bij het invullen van formulieren en het inplannen van afspraken,...
  • Digitale ondersteuning: ondersteuning bieden bij het gebruik van e-mails, smartphones, computers, tablets,...
  • ...

Ontdek hier meer info over ADL.  

Een helpper is boodschappen aan het doen voor een hulpvrager.
Een boekhouding beheren is geen taak voor een Helpper.

🚫 Wat past niet in het rijtje?

  • Professionele taken: ondersteuning te bieden bij taken die een opleiding vereisen (juridisch advies verlenen, boekhouding beheren,...)
  • Medisch-technische zorg: medische taken uitvoeren (medicatie toedienen, een infuus aanbrengen,...) een tillift bedienen, therapieën uitoefenen,... 
  • Poetshulp: voor enkel poetshulp zijn er gespecialiseerde bedrijven die hun diensten aanbieden. 
  • ...
Goede afspraken maken goede vrienden.

🤙 Belangrijke aandachtspunten

  • Verzekering: Bij Helpper voorzien we een verzekering voor onze gebruikers. Meer weten? Bekijk onze infofiche

  • Voedingsvoorkeuren: Bespreek vooraf of er allergieën diëten zijn. Vraag een boodschappenlijstje en/of er voorkeuren voor winkels/merken zijn.  

  • Veiligheid: Bepaal de betalingswijze voor boodschappen (cash, overschrijving, contactloos).

  • Privacy: Weiger en geef geen toegang tot gevoelige informatie zoals bankkaarten, identiteitsgegevens, pincodes of wachtwoorden. 

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mij aanmelden om hulp te bieden bij ADL?
Heel eenvoudig! Je downloadt gratis de Helpper-app in de App Store of Play Store en registreert je. Bij de stap 'taken' geef je aan dat je hulp wil bieden bij 'begeleiding bij activiteiten'.
 
Mag ik als verpleegkundige medische taken uitvoeren?
Nee. In de rol van helpper bij Helpper bied je ondersteuning binnen de kaders van de deeleconomie. Zelfs als je over de nodige medische kennis of vaardigheden beschikt, is het uitvoeren van medische handelingen tijdens het vervullen van je taken als helpper niet toegestaan.
Krijg ik een km-vergoeding als ik met mijn eigen wagen rijd?
Met transportkosten of kilometervergoeding bedoelen we de afstand die afgelegd wordt tijdens de gepresteerde uren. Voor korte trajecten (tot 5 km) gaan we ervan uit dat de kosten worden gedekt door de uurvergoeding van de assistent. Als het om langere trajecten gaat, kan er onderling worden afgesproken om tussen te komen in de onkosten (benzine). Goede afspraken maken goede vrienden. 😉 Ter informatie: de actuele kilometervergoeding vind je steeds op de website van de FOD.
 
Hoe kan ik mijn taken aanpassen op mijn profiel?
Ga in het menu van de Helpper-app naar 'profiel' en selecteer 'taken'. 
 
Wat als ik geen hulpvragen krijg die bij mij passen?
Geen zorgen, er komen dagelijks nieuwe hulpvragen bij. Zet zeker je meldingen aan in de app zodat je op de hoogte wordt gebracht over nieuwe hulpvragen bij jou in de buurt. 
Hoe en wanneer worden mijn prestaties uitbetaald?
Wij sturen rond de 16e van de maand (*) de opdracht naar de bank om de betalingen uit te voeren. Bij feestdagen, weekends én afhankelijk van de bank waar je bent aangesloten, kan het tot twee werkdagen duren vooraleer je je vergoeding op je rekening ontvangt. De uitbetaling van je prestaties gebeurt via overschrijving op het rekeningnummer dat op moment van uitbetaling op je profiel staat. 
 
(*) De prestaties die worden verwerkt = De prestaties van de voorgaande maand(en) die door de hulpvrager ten laatste op de zevende van de huidige maand zijn goedgekeurd. 
 
Voorbeeld: de prestaties van januari moeten ten laatste op 7 februari zijn toegevoegd én goedgekeurd door de hulpvrager. 
 

Heb je nog andere vragen? Bekijk onze FAQ-pagina.

 

Contacteer ons

Ons Customer Service team
Wij staan voor je klaar van ma. tot vrij. tussen 9u-12u30 en 13u30-17u
telefoon
03 361 39 30
2024_icoon_mail-blauw.png
hello@helpper.be
2024_logo_Whatsapp-blauw.png
Via Whatsapp: 0492 84 29 56