2020, een buitengewoon jaar!

2020, een buitengewoon jaar!

3 min.
SHARE

‘Buitengewoon’, misschien wel het beste woord om het jaar 2020 te omschrijven. Zowel voor de pijn en obstakels die we allemaal zijn tegengekomen door dit onbekende virus, als voor de veerkracht en de solidariteit die het heeft opgewekt. Met Helpper waren we bevoorrechte toeschouwers aan beide kanten van dit verhaal. Dit is hoe ons jaar 2020 is verlopen.

De komst van het virus in Europa aan het begin van het jaar dwong ons al snel om een ​​keuze te maken over onze rol tijdens deze crisis. De missie van Helpper is om ouderen, mensen met een handicap of chronische ziekte te ondersteunen bij hun dagelijkse taken, door hen in contact te brengen met ‘helppers’ in hun buurt. (Soms) lichamelijk verzwakte mensen en ‘onbekenden’ in dezelfde kamer samenbrengen was in deze tijd van pandemie duidelijk niet wenselijk. Dus wat te doen? Onze activiteiten vertragen in afwachting van het einde van de tunnel, of onze activiteiten aanpassen om te doen waar we goed in zijn: mensen met elkaar verbinden?

De discussie was bondig en de beslissing unaniem. We hadden de plicht om een centrale rol te spelen bij het kanaliseren van de solidariteit die volgde op de publieke vraag om hulp. Begin maart hebben we in enkele dagen de spelregels herschreven om de veiligheid van de verschillende belanghebbenden te garanderen. Ook pasten we ons platform aan om vrijwilligers te kunnen ontvangen doorheen heel het land. In enkele weken tijd hebben we duizenden vrijwilligers verwelkomd en geactiveerd.

 

 

Taken van een helpper zoals boodschappen en vervoer

 

Het initiatief werd snel opgemerkt door verschillende organisaties. AG Insurance en de stad Antwerpen boden ons de broodnodige financiële steun. I-mens zette hun contactcenter en personeel aan het werk om hulpvragen te identificeren. Hoplr maakte ons initiatief zichtbaar in al haar buurtnetwerken. Mutas beantwoordde onze oproep om een ​​telefooncentrale te openen om zorgpersoneel te ondersteunen. Nog nooit hebben we zo’n spontane en constructieve samenwerking gezien. We danken elk van hen voor de openheid en het vertrouwen. Hen komt alle eer toe.

In april stonden we voor een nieuw obstakel. Het Grondwettelijk Hof besliste om de wet op de deeleconomie (gedeeltelijk) nietig te verklaren, waarmee we onze helppers een kleine vergoeding geven. De belastingvrijstelling op dit inkomen wordt in 2021 vervangen door een belasting van 10,7%. De ervaring leert ons dat zelfs als de belasting beperkt blijft, dit een aanzienlijke impact zal hebben op de deeleconomieplatformen. Zeker voor Belgische platformen die minder diepe zakken hebben dan internationale spelers. Maar voor elk probleem is er een oplossing. We moesten onze werking aanpassen om de impact van deze verandering op onze gemeenschap te beperken.

 

Helpper krijgt zijn betaling door op de smartphone
 

Naast het beheer van het vrijwilligersinitiatief hebben we in mei een gloednieuw platform gelanceerd. Tegelijkertijd hebben we de geografische dekking van Helpper uitgebreid. Voorheen waren we actief in Antwerpen, Gent, Brussel en hun randgemeenten. Nu zijn we beschikbaar in heel Vlaanderen en Brussel.

Op een moment waarop te veel mensen ongewild werkloos waren, werkte ons team onvermoeibaar door om al deze projecten tot een goed einde te brengen. Geconfronteerd met een ongeëvenaarde crisis, gingen al mijn collega’s zonder aarzeling de uitdaging aan. Ik wens het iedereen toe om in een team als het onze te kunnen werken.

En deze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Onze helppers hebben in 2020 meer dan 350.000 uur hulp geleverd. In november hadden we de eer om de titel “Startup of the Year 2020” in ontvangst te nemen. In het begin van het jaar kregen we dagelijks 4 tot 5 aanmeldingen voor nieuwe helppers. Vandaag verwelkomen we elke dag meer dan 100 nieuwe helppers!

 

De prijs van startup of the year 2020

 

Elk van hen wenst een verschil te maken in iemands leven. We krijgen vaak te horen dat in onze samenleving individualisme gedijt en compassie een schaars goed is. Vanuit onze positie zien we vooral veel goede wil en een oprechte zoektocht naar verbinding met elkaar. Het volstaat om ontmoetingen te stimuleren om deze waarden te zien bloeien.

Dit bijzonder jaar heeft ons veel dingen geleerd en was een uitnodiging om onszelf opnieuw uit te vinden. Zo is het op ons platform nu mogelijk om onbetaalde hulp te vinden, zodat we mensen met minder financiële middelen ook kunnen ondersteunen. We lanceerden ook een telefoondienst om mensen te bereiken zonder digitale toegang, en momenteel bereiden we verschillende grote samenwerkingen in de zorg voor. Deze drie initiatieven ondersteunen één doel: onze maatschappelijke impact vergroten en iedereen ondersteuning bieden die aangepast is aan hun specifieke situatie.

Maar de meest opvallende les is vooral deze: Als de nood het hoogst is, is compassie nabij. Solidariteit is een instinct. ‘Buitengewoon’ zeg ik u…

François Gerard
Founder & Managing Director van Helpper

Wil je meer te weten komen over Helpper? Neem eens een kijkje naar ons verhaal.

Lees ons verhaal