MENU

Wie mag een Helpper aanvragen?

De missie van Helpper is de levenskwaliteit en de autonomie te verhogen van mensen die het echt kunnen gebruiken. Onze ‘Helppies’ (= personen die worden geholpen door een Helpper) vallen meestal onder 3 categorieën: personen op ouderdom, personen met een beperking, of drukke ouders. We geven altijd voorrang aan de mensen voor wie het het grootste verschil maakt in levenskwaliteit.

Wie zijn de Helppers?

Iedereen kan zich aanbieden, maar elke Helpper ondergaat een grondige screening procedure. Zo voeren we systematisch identiteitscontroles uit, en hebben we met elke Helpper een sollicitatiegesprek om de betrouwbaarheid en bekwaamheid na te gaan. In de praktijk merken we dat onze Helppers vaak mensen zijn die in de zorgsector werken (of hebben gewerkt), of mensen die zelf voor een dierbare hebben gezorgd.

Ben ik werkgever van mijn helpper?

Nee. Helpper legt enkel verbanden tussen particulieren en ondersteunt de samenwerking. Wij steunen daarvoor op een nieuwe wetgeving die sinds 1 maart 2017 aan particulieren de kans geeft om aan een laag belastingtarief diensten uit te voeren voor andere particulieren. Meer informatie vind je hier.

Welke taken mag mijn helpper uitvoeren?

In principe mag een helpper alle dagdagelijkse taken uitvoeren, zolang het maar wettelijk is natuurlijk. Uitgesloten zijn alle taken waar een specifieke opleiding of statuut voor nodig is. Medische taken, bijvoorbeeld, moet je aan bevoegde professionals overlaten. Een lijst met de meest voorkomende taken vind je hier.

Lopen de betalingen via Helpper?

Ja! De helpper voert zijn of haar gepresteerde uren in en jij valideert ze. Op het einde van de maand wordt het bedrag van de gevalideerde uren automatisch betaald via je bankrekening. Zo kunnen jullie altijd legaal en verzekerd samenwerken. Wij doen de rest! De volledige uitleg over betalingen vind je hier.

Mijn Helpper heeft voor mij kosten gemaakt. Kan ik die via Helpper terugbetalen?

Nee. Als het gaat om kosten die voor jou rekening gemaakt worden (bv. inkopen) dien je dit onderling te regelen. Kosten voor de uitvoering van de taken zelf (transport, kledij, etc.) maken deel uit van de uurprijs, en worden dus niet apart vergoed.

Mag ik mijn Helpper met dienstencheques betalen?

Nee. Helppers werken niet volgens de beperkingen van het dienstenchequesysteem. Zo mag een Helpper een breder waaier aan taken opnemen, en kan hij/zij zelfs voor 30 minuten iemand gaan helppen. Dit betekent dat dienstencheques niet van toepassing zijn.

Kan ik een helpper met een Persoonsvolgend Budget (PVB) of Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) betalen?

Ja, dat kan! Geef het wel mee tijdens je inschrijving (bij 'opmerkingen' in de laatste stap), dan zorgen wij voor een gepast profiel, en de nodige administratieve afhandeling. Zo krijg je een samenwerkingscontract voor te leggen aan het VAPH en een maandelijkse overzicht van de gepresteerde uren, om de effectieve kosten aan te tonen. Als je hieromtrent nog vragen hebt, kan je ons altijd bereiken op de chat of via [email protected]

Wat doe ik als mijn helpper voorstelt om in het zwart te werken?

Buiten het systeem werken brengt verschillende gevaren met zich mee. Ten eerste zijn jullie niet meer verzekerd. Als je helpper of iemand anders iets overkomt, zal je zelf alle kosten moeten dragen. Ten tweede, riskeren jij en je helpper, zware strafrechtelijke en administratieve boetes voor ‘sociale fraude’.

Ik krijg geen voorstellen van Helpper. Wat doe ik verkeerd?

Het kan gebeuren dat in een regio weinig mensen zich aanbieden, en het dus langer duurt om een ‘match’ te vinden. We weten waar die ‘gaten’ zijn, en we proberen continu om ze weg te werken. Hang in there!

Kan ik worden geholpen door verschillende Helppers?

Natuurlijk kan dat! Eens je een match hebt, kan je via je overzichtspagina klikken op ‘Ik zoek nog een helpper’. Dan gaan wij weer op zoek naar de juiste match voor jou.

Ben ik verzekerd als er iets misloopt?

Natuurlijk! In de uurprijs wordt automatisch een stevige dekking voorzien, zolang de gepresteerde uren worden aangegeven via helpper.be. Meer informatie vind je hier.

Wat doet Helpper om mijn veiligheid te garanderen?

Veiligheidscontroles gebeuren op verschillende niveaus. We voeren systematisch identiteitscontroles uit. We bellen ook elke Helpper op voor een sollicitatiegesprek, waar we toetsen naar achtergrond, competenties en motivatie. Het laatste niveau zit bij jou als gebruiker. Jij mag de samenwerking op elk moment stopzetten, en een andere Helpper vragen. Als er toch problemen voorkomen, zijn we er altijd om een oplossing te vinden.

Is Helpper beschikbaar in heel België?

Helpper is op dit moment actief in groot Antwerpen, Mortsel, Edegem en groot Gent. Hieronder vind je de exacte postcodes. Antwerpse regio: 2000 Antwerpen, 2018 Antwerpen, 2020 Antwerpen, 2030 Antwerpen, 2040 Antwerpen, 2050 Antwerpen, 2060 Antwerpen, 2100 Deurne, 2140 Borgerhout, 2170 Merksem, 2180 Ekeren, 2610 Wilrijk, 2600 Berchem, 2640 Mortsel, 2650 Edegem en 2660 Hoboken. Voor Gent en de randgemeenten: 9000 Gent, 9030 Mariakerke, 9031 Drongen, 9032 Wondelgem, 9040 Sint-Amandsberg, 9041 Oostakker, 9042 Desteldonk, 9050 Gentbrugge, 9051 Sint-Denijs-Westrem, 9052 Zwijnaarde, 9060 Zelzate, 9070 Destelbergen, 9080 Lochristi, 9090 Melle, 9185 Wachtebeke, 9820 Merelbeke, 9830 Sint-Martens-Latem, 9831 Deurle, 9840 De Pinte, 9850 Nevele, 9920 Lovendegem, 9930 Zomergem, 9940 Evergem. Na Antwerpen en Gent volgt Brussel in het voorjaar van 2018. Nog niet in jouw gemeente? Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden wanneer we beschikbaar zijn in jouw gemeente.

Kan ik de samenwerking met mijn helpper op elk moment stopzetten?

Ja. Je bent altijd vrij om de samenwerking stop te zetten als het niet meer past. Geef ons gewoon een seintje via [email protected] als dat gebeurt, en geef even aan waarom je wenst stop te zetten. Je kan dit ook doen als je niet meer tevreden bent van je helpper, en graag een nieuwe helpper zou ontmoeten.

Wat doet Helpper met mijn gegevens?

Enkel goede dingen. Je gegevens worden enkel gebruikt binnen de dienstverlening van Helpper. Je gegevens zullen nooit verkocht of doorgegeven worden voor commerciële doeleinden. Meer info over privacy vind je hier.

Wat is het verdienmodel van Helpper?

In het verschil tussen de kostprijs en het netto bedrag uitbetaald aan de Helpper zit, naast de belastingen, de verzekeringen en de financiële transactiekosten, ook een kleine marge voor ons als onderneming. Dit om de kosten van het platform te dragen, en omdat wij ook graag een boterham eten.

Wie zit er achter Helpper?

Wij zijn een klein, onafhankelijk team, met grote partners. We hebben de steun van Partenamut, Partena ziekenfonds en Start it @ KBC. Zo combineren we de persoonlijke dienstverlening van een KMO, met de ervaring van de grote spelers.