Veelgestelde vragen

Stel je je soms de vraag wat Helpper doet om je veiligheid te verzekeren? Vind je echter niet meteen alle informatie terug op onze website? Neem hieronder dan zeker een kijkje. 

Geen antwoord op je vraag? Contacteer ons gerust via chat of e-mail op hello@helpper.be.

Registreer nu

Hoe wordt de 10,7% belasting berekend?

Laten we dit illustreren met een voorbeeld. Stel: je helppie kiest voor een uurvergoeding van € 8 en heeft een basisabonnement. Wat betekent dat voor jou als helpper?

  • De helppie betaalt een uurvergoeding van € 8/u en € 2/u werkingskost. Deze omvat: dubbele verzekering, veilige online betaling, administratie en conflictbemiddeling (indien nodig). Het totaal komt dan op € 10/u.
  • De 10,7% belasting wordt berekend op het totaalbedrag van € 10/u (= € 1,07/u). Dat bedrag wordt in mindering gebracht van de uurvergoeding van € 8. De helpper ontvangt dus € 6,93/u.
  • Wat zijn hier de voordelen voor een helpper?
    • De 10,7% belasting wordt automatisch ingehouden.
    • Geen gedoe met administratie:
      • Als helpper ontvang je jaarlijks een fiscale fiche die ook bezorgd wordt aan de belastingdienst.
      • De prestaties van de helpper die gevalideerd zijn door de helppie worden maandelijks automatisch uitbetaald.
    • De helpper is extra beschermd dankzij de dubbele verzekering die in de werkingskost zit.
    • De helpper kan onbezorgd bij de helppie aan de slag, aangezien je legaal helemaal in orde bent.

Waarom biedt Helpper nu ook abonnementen en variabele prijzen aan?

We hebben onze prijzen aangepast om twee redenen. Enerzijds omwille van de aanpassingen aan de wetgeving Deeleconomie. Anderzijds op basis van feedback van onze gebruikers. Door 2 nieuwe abonnementsformules aan te bieden, maken we het voor veel gebruikers interessanter om met Helpper te werken.

Wat is het nieuwe grensbedrag voor helppers?

Dankzij de wetgeving Deeleconomie van 2021 kan je als helpper tot € 6.390 per jaar bijverdienen aan een gunstig belastingtarief van 10,7%.

Op welk bedrag wordt de belasting berekend?

Het belastingtarief van 10,7% wordt berekend op het bedrag dat de helppie betaalt. Geen zorgen, we houden dat tarief automatisch in zodat wat je op je rekening ontvangt volledig van jou is.

Wat is het verschil tussen de abonnementen?

Dankzij de waardevolle input van de helppie-community heeft Helpper 3 formules gelanceerd, gebaseerd op de belangrijkste noden van de helppies:

  • Basis - de GRATIS formule - is eentje waar je volledig zelf mee aan de slag kan gaan. Als het ware een Do-It-Yourself-pakket. Zelfs als je geen ‘handige harry’ bent, is dit misschien wel iets voor jou 😉.
  • Standaard - de formule waar je meer wordt begeleid en ondersteund. Dit dankzij toegang tot een exclusieve helppie-lijn, voorstellen van passende helppers in je mailbox, inzage van geverifieerde helppers en een extra korting op je werkingskost.
  • Premium - de formule waar je niets moet doen. Helpper regelt en beheert alles voor jou inclusief het vinden van jouw helpper en het regelen van alle administratie.

Moet elke hulpvraag dezelfde prijs hebben?

Neen, dat hoeft niet. Jij bepaalt als helppie welke prijs je wil betalen voor elke hulpvraag.  Misschien heb je regelmatig iemand nodig om je tuin onder handen te nemen. Daar kan je gerust meer voor betalen dan voor je wekelijkse babbel met je helpper ;-).

Hoe bepaal ik een prijs voor mijn hulpvragen?

De uurprijs bepaal jij zelf voor elke hulpvraag afzonderlijk. Om je een beeld te geven: de gemiddelde waarde van een uurvergoeding bij Helpper ligt op € 7 per uur. Sommige taken vereisen meer of zwaarder werk waardoor de prijs wat hoger ligt dan voor bijvoorbeeld een gezellige babbel of een wandeling.

Ik heb prestaties van vorig jaar die ik nog moet ingeven.

Alle prestaties van 2020 die in 2021 worden ingeven en goedgekeurd, worden meegeteld als inkomsten (deeleconomie) voor 2021. Ze zullen dus meegeteld worden voor je grensbedrag van 2021.

Kan ik mijn abonnement stoppen wanneer ik dit wens?

Ja, dat kan je zelf via je profielpagina. Het abonnement blijft wel geldig tot de einddatum is bereikt. Dat wil zeggen dat je nog steeds beroep kan doen op de extra services tot de einddatum bereikt is.

Waar kan ik zien welk abonnement ik nu heb?

Dat zie je makkelijk via deze link. Lukt dit niet? Probeer het dan met de stappen hieronder.

  1. Log je in op https://my.helpper.be
  2. Klik op je naam in het menu (waar je foto staat) - https://my.helpper.be/profile 
  3. Naast je ‘Accountgegevens’ vind je ‘Mijn abonnement’ - https://my.helpper.be/profile/subscription 

Kan ik van Helpper gebruik maken zonder een abonnement?

Ja, dat is perfect mogelijk dankzij de basisformule. Op die manier ben je toch verzekerd, zorgt Helpper ervoor dat alle financiële transacties veilig verlopen en ben je ook legaal in orde. We zouden namelijk niet willen dat je controle krijgt 😉. Zorg wel dat je altijd je uren ingeeft via het platform.

Waarom is het belastingtarief 10,7%?

Dit percentage werd door de overheid bepaald. Meer informatie hierover kan je nalezen in het Staatsblad van 22 december 2020.

Kan ik meerdere hulpvragen aanmaken?

Ja, dat kan zeker. Dit doe je door te klikken op “Hulpvraag toevoegen” aan de rechterkant van je overzichtspagina.

Kies ik per helpper of per hulpvraag een uurvergoeding?

Je bepaalt per hulpvraag een uurvergoeding. Het is ook mogelijk om één helpper in te schakelen voor verschillende hulpvragen met een andere uurvergoeding. 

Wie zit er achter Helpper?

Wij zijn een klein, onafhankelijk team, met grote partners. We hebben de steun van Partena ziekenfonds, Onafhankelijke Ziekenfonds (OZ), Partenamut en Start it @ KBC. Zo combineren we de persoonlijke dienstverlening van een KMO, met de ervaring van de grote spelers.

Wat is het verdienmodel van Helpper?

In het verschil tussen de kostprijs en het bedrag uitbetaald aan de helpper zit, naast BTW, de verzekeringen, financiële transactiekosten en onze ondersteuning ook een kleine marge voor ons als onderneming. Dit om de kosten van het platform te dragen, en omdat wij ook graag een boterham eten.

Kan je met je PVB/PAB een helpper-assistent betalen?

Ja, dat kan! Helpper is immers een door het VAPH erkende organisatie.

Is Helpper beschikbaar in heel België?

Helpper is momenteel actief in de volgende Belgische provincies: Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Heb je een eigen helpper of een helppie? Weet dan dat jullie kunnen samenwerken en van onze diensten gebruik maken ook al wonen jullie (of een van jullie), niet in een van de volgende actieve postcodes.

Nog niet in jouw gemeente? Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden wanneer we beschikbaar zijn in jouw gemeente.

Ik woon buiten de regio's die jullie vandaag bedienen, maar ik heb zelf al een helpper gevonden. Kan ik jullie platform gebruiken?

Ja, dat kan zonder probleem. Als je ergens in België woont en je weet reeds wie jou gaat helppen, dan kan je gebruik maken van onze verzekeringen, tijdregistratie, automatische betalingen, administratie etc. Het is aan de persoon die de hulp ontvangt, jij dus, om de helpper(s) in kwestie rechtstreeks uit te nodigen voor een samenwerking. Dit doe je na jouw registratie op jouw profielpagina. Zorg er wel voor dat je het juiste e-mailadres van jouw helpper(s) bij de hand hebt!

Wie zijn de helppers?

Iedereen kan zich aanbieden, maar elke helpper ondergaat een grondige screening procedure. Zo voeren we systematisch identiteitscontroles uit, en hebben we met elke helpper een sollicitatiegesprek om de betrouwbaarheid en bekwaamheid na te gaan. In de praktijk merken we dat onze helppers vaak mensen zijn die in de zorgsector werken (of hebben gewerkt), of mensen die zelf voor een dierbare hebben gezorgd.

Wie mag een helpper aanvragen?

De missie van Helpper is de levenskwaliteit en de autonomie te verhogen van mensen die het echt kunnen gebruiken.
Onze ‘helppies’ (= personen die worden geholpen door een helpper) vallen meestal onder 4 categorieën: personen op ouderdom, personen met een handicap, chronisch zieken of drukbezette mama's en papa's. We geven altijd voorrang aan de mensen voor wie het het grootste verschil maakt in levenskwaliteit.

Ik heb reeds een helpper! Kan ik dan via Helpper samenwerken?

Ja, dat kan zeker! Na je registratie klik je op 'mijn eigen helpper uitnodigen". Nadat je het e-mailadres van de helpper hebt ingetikt, krijgt deze automatisch een uitnodiging voor een match met jou.

Wat doet Helpper om mijn veiligheid te garanderen?

Veiligheidscontroles gebeuren op verschillende niveaus. We voeren systematisch identiteitscontroles uit. We bellen ook elke helpper op voor een sollicitatiegesprek, waar we toetsen naar achtergrond, competenties en motivatie. Het laatste niveau zit bij jou als gebruiker. Jij mag de samenwerking op elk moment stopzetten, en op zoek gaan naar een andere helpper via de Helpper ontmoetingsplaats. Als er toch problemen voorkomen, zijn we er altijd om een oplossing te vinden.

Kan ik worden geholpen door verschillende helppers?

Natuurlijk kan dat! Eens je een match hebt, kan je altijd via de Helpper ontmoetingsplaats een bijkomende helpper zoeken.

Kan ik een helpper met een Persoonsvolgend Budget (PVB) of Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) betalen?

Ja, dat kan! Duid tijdens je registratie aan dat je beschikt over een PVB/PAB, dan zorgen wij voor de nodige administratieve afhandeling en ondersteuning. Zo krijg je een samenwerkingscontract dat je dient  voor te leggen aan het VAPH en een maandelijkse overzicht van de gepresteerde uren, om de effectieve kosten aan te tonen. Als je hieromtrent nog vragen hebt, kan je altijd hier een kijkje nemen.

Kan ik de samenwerking met mijn helpper op elk moment stopzetten?

Ja. Je bent altijd vrij om de samenwerking stop te zetten als het niet meer past. Breng je helpper zo spoedig mogelijk op de hoogte en geef ons een seintje via hello@helpper.be als dat gebeurt, en geef even aan waarom je wenst stop te zetten. Je kan dit ook doen als je niet meer tevreden bent van je helpper, en graag een nieuwe helpper zou willen contacteren via de Helpper ontmoetingsplaats.

Welke taken mag mijn helpper uitvoeren?

In principe mag een helpper alle dagdagelijkse taken uitvoeren, zolang het maar wettelijk is natuurlijk. Uitgesloten zijn alle taken waar een specifieke opleiding of statuut voor nodig is. Medische taken, bijvoorbeeld, moet je aan bevoegde professionals overlaten. Een lijst met de meest voorkomende taken vind je hier.

Wat doe ik als mijn helpper voorstelt om in het zwart te werken?

Buiten het systeem werken brengt verschillende gevaren met zich mee. Ten eerste zijn jullie niet meer verzekerd. Als je helpper of iemand anders iets overkomt, zal je zelf alle kosten moeten dragen. Ten tweede, riskeren jij en je helpper, zware strafrechtelijke en administratieve boetes voor ‘sociale fraude’.

Mijn helpper heeft voor mij kosten gemaakt. Kan ik die via Helpper terugbetalen?

Nee. Als het gaat om kosten die voor jou rekening gemaakt worden (bv. inkopen) dien je dit onderling te regelen. Kosten voor de uitvoering van de taken zelf (transport, kledij, etc.) maken deel uit van de uurprijs, en worden dus niet apart vergoed.

Mag ik mijn helpper met dienstencheques betalen?

Nee, we zijn een niet gesubsidieerd initiatief. Bovendien werken helppers niet volgens de beperkingen van het dienstenchequesysteem. Zo mag een helpper een breder waaier aan taken opnemen, en kan hij/zij zelfs voor 30 minuten iemand gaan helppen. Dit betekent dat dienstencheques niet van toepassing zijn.

Lopen de betalingen via Helpper?

Ja! De helpper voert zijn of haar gepresteerde uren in en jij valideert ze. Op het einde van de maand wordt het bedrag van de gevalideerde uren automatisch betaald via je bankrekening. Zo kunnen jullie altijd legaal en verzekerd samenwerken. Wij doen de rest! De volledige uitleg over betalingen vind je hier.

Wat gebeurt er met de vergoeding van mijn helpper wanneer mijn automatische betaling niet tijdig kan worden uitgevoerd?

Het kan uitzonderlijk gebeuren dat de automatische bancaire verrichting voor de helppervergoeding die je dient te betalen om uiteenlopende redenen niet doorgaat. Hierdoor zal de uitbetaling aan jouw helpper waarschijnlijk ook wat langer op zich laten wachten dan gebruikelijk.

Om de vertraging tot een minimum te beperken, zullen we je contacteren om te achterhalen wat de oorzaak van deze vertraging is. In de meeste gevallen gaat het om een klein probleempje dat onmiddellijk kan worden rechtgezet. Daarna doen we het nodige zodat de vergoeding van jou helpper zo snel mogelijk op zijn/haar bankrekening staat.

Ben ik werkgever van mijn helpper?

Nee. Helpper legt enkel verbanden tussen particulieren en ondersteunt de samenwerking. Wij steunen daarvoor op de wetgeving  Onbelast Bijklussen en Deeleconomie die particulieren onder bepaalde voorwaarden de kans geven om onbelast diensten uit te voeren voor andere particulieren. Meer informatie vind je hier.

Ben ik verzekerd als er iets misloopt?

Natuurlijk! In de uurprijs wordt automatisch een stevige dekking voorzien, zolang de gepresteerde uren worden aangegeven via helpper.be. Meer informatie vind je hier.

Ik vind geen helpper in mijn buurt. Wat doe ik verkeerd?

Het kan uitzonderlijk gebeuren dat in een regio weinig mensen zich aanbieden, en het dus langer duurt om een helpper te vinden met een profiel dat beantwoordt aan je hulpvraag. We weten waar die ‘gaten’ zijn, en we zijn hard aan de slag om ze weg te werken.

Waarom kan ik telefonisch geen hulp aanvragen?

Om de diensten van de helppers zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden, gebeurt een deel van onze dienstverlening digitaal. Onze website dient dus niet enkel om hulp aan te vragen, maar ook om gesprekken aan te gaan met potentiële helppers, samenwerkingen te starten, gepresteerde uren te valideren en je dossier te beheren. Als we merken dat een telefonisch gesprek nodig is, bellen we je graag even op.

Hoe worden transportkosten vergoed?

Voor korte trajecten (tot 5km) gaan we er van uit dat de kosten worden gedekt door je vergoeding als helpper. Als het om langere trajecten gaat, kan er onderling worden afgesproken om tussen te komen in de onkosten. Goede afspraken maken goede vrienden 😉. Ter informatie: voor beroepsverplaatsingen geldt een kilometervergoeding van € 0,3542 per kilometer.

Moet ik klant zijn van Partena ziekenfonds, Partenamut of Onafhankelijke ziekenfonds (OZ) om helpper te worden?

Nee, natuurlijk niet! Iedereen mag helpper worden, onafhankelijk van waar je klant bent.

Wat doet Helpper voor GDPR en privacy?

Helpper doet er alles aan om te beantwoorden aan de nieuwe Europese GDPR regels om zo je privacy te beschermen. Extra informatie over wat we doen voor GDPR kan je hier terugvinden.

Stel hier je vraag
We maken gebruik van cookies en data tracking om je surfervaring aangenamer te maken. Door verder te surfen op de website, geef je aan dat je akkoord gaat met onze cookie & privacy policy. Meer weten