MENU

Veelgestelde vragen

Indien je niet alle informatie op onze website kan terugvinden, kan je altijd even een kijkje nemen in onze veelgestelde vragen. Vind je het antwoord niet op je vraag, neem dan contact met ons op  via het  chatvenster onderaan of stuur een e-mail naar [email protected]. Wij laten jou zo snel mogelijk iets weten!

Wie mag een helpper aanvragen?

De missie van Helpper is de levenskwaliteit en de autonomie te verhogen van mensen die het echt kunnen gebruiken. Onze ‘helppies’ (= personen die worden geholpen door een helpper) vallen meestal onder 4 categorieën: personen op ouderdom, personen met een handicap, chronisch zieken of drukbezette mama's en papa's. We geven altijd voorrang aan de mensen voor wie het het grootste verschil maakt in levenskwaliteit.

Wie zijn de helppers?

Iedereen kan zich aanbieden, maar elke helpper ondergaat een grondige screening procedure. Zo voeren we systematisch identiteitscontroles uit, en hebben we met elke helpper een sollicitatiegesprek om de betrouwbaarheid en bekwaamheid na te gaan. In de praktijk merken we dat onze helppers vaak mensen zijn die in de zorgsector werken (of hebben gewerkt), of mensen die zelf voor een dierbare hebben gezorgd.

Ben ik werkgever van mijn helpper?

Nee. Helpper legt enkel verbanden tussen particulieren en ondersteunt de samenwerking. Wij steunen daarvoor op de wetgeving  Onbelast Bijklussen en Deeleconomie die particulieren onder bepaalde voorwaarden de kans geven om onbelast diensten uit te voeren voor andere particulieren. Meer informatie vind je hier.

Welke taken mag mijn helpper uitvoeren?

In principe mag een helpper alle dagdagelijkse taken uitvoeren, zolang het maar wettelijk is natuurlijk. Uitgesloten zijn alle taken waar een specifieke opleiding of statuut voor nodig is. Medische taken, bijvoorbeeld, moet je aan bevoegde professionals overlaten. Een lijst met de meest voorkomende taken vind je hier.

Waarom kan ik telefonisch geen hulp aanvragen?

Om de diensten van de helppers zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden, gebeurt een deel van onze dienstverlening digitaal. Onze website dient dus niet enkel om hulp aan te vragen, maar ook om gesprekken aan te gaan met potentiële helppers, samenwerkingen te starten, gepresteerde uren te valideren en je dossier te beheren. Als we merken dat een telefonisch gesprek nodig is, bellen we je graag even op.

Lopen de betalingen via Helpper?

Ja! De helpper voert zijn of haar gepresteerde uren in en jij valideert ze. Op het einde van de maand wordt het bedrag van de gevalideerde uren automatisch betaald via je bankrekening. Zo kunnen jullie altijd legaal en verzekerd samenwerken. Wij doen de rest! De volledige uitleg over betalingen vind je hier.

Mag ik mijn helpper met dienstencheques betalen?

Nee, we zijn een niet gesubsidieerd initiatief. Bovendien werken helppers niet volgens de beperkingen van het dienstenchequesysteem. Zo mag een helpper een breder waaier aan taken opnemen, en kan hij/zij zelfs voor 30 minuten iemand gaan helppen. Dit betekent dat dienstencheques niet van toepassing zijn.

Mijn helpper heeft voor mij kosten gemaakt. Kan ik die via Helpper terugbetalen?

Nee. Als het gaat om kosten die voor jou rekening gemaakt worden (bv. inkopen) dien je dit onderling te regelen. Kosten voor de uitvoering van de taken zelf (transport, kledij, etc.) maken deel uit van de uurprijs, en worden dus niet apart vergoed.

Hoe worden transportkosten vergoed?

Voor korte trajecten (tot 5km), gaan we er van uit dat de kosten worden gedekt door de vergoeding van de helpper. Als het om langere trajecten gaat, kan er onderling worden afgesproken om tussen te komen in de onkosten. Goede afspraken maken goede vrienden. :-) Ter informatie: voor beroepsverplaatsingen geldt een kilometervergoeding van €0,3573 per kilometer, elke jaar vastgelegd door de overheid.

Kan ik een helpper met een Persoonsvolgend Budget (PVB) of Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) betalen?

Ja, dat kan! Je betaalt zoals de andere helppies €9 per uur. Daarnaast rekenen we een maandelijkse PVB/PAB bijdrage aan van €10 (voor de maanden met prestaties) om het specifieke en toch wel complexere PVB/PAB beheer en de uitgebreidere ondersteuning te kunnen garanderen. Duid tijdens je registratie aan dat je beschikt over een PVB/PAB, dan zorgen wij voor de nodige administratieve afhandeling en ondersteuning. Zo krijg je een samenwerkingscontract dat je dient  voor te leggen aan het VAPH en een maandelijkse overzicht van de gepresteerde uren, om de effectieve kosten aan te tonen. Als je hieromtrent nog vragen hebt, kan je ons altijd bereiken op de chat of via [email protected]

Wat doe ik als mijn helpper voorstelt om in het zwart te werken?

Buiten het systeem werken brengt verschillende gevaren met zich mee. Ten eerste zijn jullie niet meer verzekerd. Als je helpper of iemand anders iets overkomt, zal je zelf alle kosten moeten dragen. Ten tweede, riskeren jij en je helpper, zware strafrechtelijke en administratieve boetes voor ‘sociale fraude’.

Ik vind geen helpper in mijn buurt. Wat doe ik verkeerd?

Het kan uitzonderlijk gebeuren dat in een regio weinig mensen zich aanbieden, en het dus langer duurt om een helpper te vinden met een profiel dat beantwoordt aan je hulpvraag. We weten waar die ‘gaten’ zijn, en we zijn hard aan de slag om ze weg te werken. Hang in there!

Kan ik worden geholpen door verschillende helppers?

Natuurlijk kan dat! Eens je een match hebt, kan je altijd via de Helpper ontmoetingsplaats een bijkomende helpper zoeken.

Ben ik verzekerd als er iets misloopt?

Natuurlijk! In de uurprijs wordt automatisch een stevige dekking voorzien, zolang de gepresteerde uren worden aangegeven via helpper.be. Meer informatie vind je hier.

Wat doet Helpper om mijn veiligheid te garanderen?

Veiligheidscontroles gebeuren op verschillende niveaus. We voeren systematisch identiteitscontroles uit. We bellen ook elke helpper op voor een sollicitatiegesprek, waar we toetsen naar achtergrond, competenties en motivatie. Het laatste niveau zit bij jou als gebruiker. Jij mag de samenwerking op elk moment stopzetten, en op zoek gaan naar een andere helpper via de Helpper ontmoetingsplaats. Als er toch problemen voorkomen, zijn we er altijd om een oplossing te vinden.

Is Helpper beschikbaar in heel België?

Helpper is op dit moment actief in groot Antwerpen, Mortsel, Edegem en groot Gent. Hieronder vind je de exacte postcodes. Antwerpse regio: 2000 Antwerpen, 2018 Antwerpen, 2020 Antwerpen, 2030 Antwerpen, 2040 Antwerpen, 2050 Antwerpen, 2060 Antwerpen, 2100 Deurne, 2110 Wijnegem, 2140 Borgerhout, 2150 Borsbeek, 2160 Wommelgem, 2170 Merksem, 2180 Ekeren, 2530 Boechout, 2531 Vremde, 2540 Hove, 2547 Lint, 2550 Kontich, 2610 Wilrijk, 2600 Berchem, 2620 Hemiksem, 2627 Schelle, 2630 Aartselaar, 2640 Mortsel, 2650 Edegem, 2660 Hoboken, 2845 Niel en 2900 Schoten.   Voor Gent en de randgemeenten: 9000 Gent, 9030 Mariakerke, 9031 Drongen, 9032 Wondelgem, 9040 Sint-Amandsberg, 9041 Oostakker, 9042 Desteldonk, 9050 Gentbrugge, 9051 Sint-Denijs-Westrem, 9052 Zwijnaarde, 9060 Zelzate, 9070 Destelbergen, 9080 Lochristi, 9090 Melle, 9185 Wachtebeke, 9820 Merelbeke, 9830 Sint-Martens-Latem, 9831 Deurle, 9840 De Pinte, 9850 Nevele, 9920 Lovendegem, 9930 Zomergem, 9940 Evergem. Na Antwerpen en Gent volgt Brussel in september 2018 waar Helpper actief is in de volgende postcodes: 1000 Brussel, 1020 Laken, 1030 Schaarbeek, 1040 Etterbeek, 1050 Elsene, 1060 Sint-Gillis, 1070 Anderlecht, 1080 Sint-Jans-Molenbeek, 1081 Koekelberg, 1082 Sint-Agatha-Berchem, 1083, Ganshoren, 1090 Jette, 1120 Neder-Over-Heembeek, 1130 Haren, 1140 Evere, 1150 Sint-Pieters-Woluwe, 1160 Oudergem, 1170 Watermaal-Bosvoorde, 1180 Ukkel, 1190 Vorst, 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe, 1210 Sint-Joost-ten-Node.   Nog niet in jouw gemeente? Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden wanneer we beschikbaar zijn in jouw gemeente.

Ik woon buiten de regio's die jullie vandaag bedienen, maar ik heb zelf al een helpper gevonden. Kan ik jullie platform gebruiken?

Ja, dat kan. Als je ergens in België woont en je hebt reeds de juiste persoon gevonden, dan kan je gebruik maken van onze verzekeringen, tijdregistratie, automatische betalingen, administratie etc. Geef ons gewoon een seintje via de chat of via mail op [email protected]

Moet ik klant zijn van Partena ziekenfonds, Partenamut of Onafhankelijke Ziekenfonds (OZ) om beroep te doen op een helpper?

Nee, natuurlijk niet! Iedereen heeft het recht op een eenvoudiger leven, onafhankelijk van waar je klant bent.

Kan ik de samenwerking met mijn helpper op elk moment stopzetten?

Ja. Je bent altijd vrij om de samenwerking stop te zetten als het niet meer past. Breng je helpper zo spoedig mogelijk op de hoogte en geef ons een seintje via [email protected] als dat gebeurt, en geef even aan waarom je wenst stop te zetten. Je kan dit ook doen als je niet meer tevreden bent van je helpper, en graag een nieuwe helpper zou willen contacteren via de Helpper ontmoetingsplaats.

Wat doet Helpper voor GDPR en privacy?

Helpper doet er alles aan om te beantwoorden aan de nieuwe Europese GDPR regels om zo je privacy te beschermen. Extra informatie over wat we doen voor GDPR kan je hier terugvinden.

Wat is het verdienmodel van Helpper?

In het verschil tussen de kostprijs voor de helppie en het bedrag uitbetaald aan de helpper zit naast BTW, de verzekeringen en de financiële transactiekosten, ook een kleine marge voor ons als onderneming. Dit om de kosten van het platform te dragen, en omdat wij ook graag een boterham eten.

Wie zit er achter Helpper?

Wij zijn een klein, onafhankelijk team, met grote partners. We hebben de steun van Partena ziekenfonds, Onafhankelijke Ziekenfonds (OZ), Partenamut en Start it @ KBC. Zo combineren we de persoonlijke dienstverlening van een KMO, met de ervaring van de grote spelers.
Winnaar award Zorgondernemer award 2017
Stel hier je vraag
We maken gebruik van cookies en data tracking om je surfervaring aangenamer te maken. Door verder te surfen op de website, geef je aan dat je akkoord gaat met onze cookie & privacy policy. Meer weten
Français
Nederlands