MENU

PVB/PAB

Helppies (de personen met een hulpvraag) met een PAB of PVB of hun budgethouder kunnen een helpper inschakelen voor de ondersteuning bij dagdagelijkse niet-medische taken!

Vind een Persoonlijke Assistent (wij noemen ze helppers) in je buurt en geniet van alle Helpper voordelen! Zo zorgen wij voor een goede verzekering en de noodzakelijke administratie zodat alles in orde is voor het VAPH.

Helppies met PAB of PVB kunnen een helpper betalen met hun budget!

Wil je graag op zoek gaan naar een helpper die jou of je dierbare ondersteuning kan bieden? Dit kan heel eenvoudig. Druk op onderstaande knop om een profiel aan te maken.

Tijdens de registratie geef je aan wat de hulpvraag inhoudt, bij welke taken jij of je dierbare geholpen wenst te worden en op welke momenten.

Vergeet zeker niet aan te duiden dat jij of je dierbare gebruik maakt van een PAB of PVB en wie de budgethouder is! Zo kunnen wij de nodige administratie in orde brengen.

Wij zorgen er voor dat je volledig in orde bent voor het VAPH en dat je je helpper kan betalen met je budget! Hoe doen we dat?
Van zodra je gematcht ben met een helpper ontvangt je van ons een aangepaste overeenkomst die je terugvindt op je profielpagina. Bovendien ontvang je op het einde van de maand – wanneer er gepresteerde uren zijn – een afrekening die je bezorgt aan het VAPH.

Registreer nu

Veelgestelde vragen

Kan je met je PVB/PAB een helpper betalen?

Ja, dat kan! Helpper is immers een door het VAPH erkend organisatie.

Welke documenten ontvang je van ons?

Je ontvangt een overeenkomst om aan het VAPH te bezorgen zodat je volledig in orde bent met je dossier! Je kan je overeenkomst ingeven via het VAPH portaal. Bij vragen hierover, raden we je aan je te informeren bij je bijstandsorganisatie.

Indien er in een maand gepresteerde uren zijn, zal je van ons een afrekening ontvangen. Zo heb je de nodige papieren voor het VAPH.

Wie mag helpper worden van een helppie met een PVB/PAB?

Iedereen mag helpper worden van een helppie met een PVB/PAB. Bij personen met een PAB is er wel een beperking dat een ouder geen helpper kan worden van zijn of haar kind. Dit komt omdat beide ouders gezien worden als budgethouder. Je kan als ouder helpper van je kind worden als de andere ouder afstand doet van de rol van budgethouder.

Hiervoor dien je eerst een formulier in te vullen en te bezorgen aan de dienst Budgetbesteding van het VAPH. Bespreek dit met je bijstandsorganisatie of het VAPH voor meer informatie.

Ik heb reeds een helpper! Kan ik dan via Helpper samenwerken?

Ja, dat kan zeker! Tijdens je registratie klik je op ‘ja, ik heb al een eigen helpper’. Nadat je het e-mailadres van de helpper hebt ingetikt, krijgt deze automatisch een uitnodiging voor een match met jou.

Ik heb reeds een helpper, maar we wonen in een postcode waar jullie nog niet actief zijn. Wat nu?

Daar hebben we een oplossing voor! Tijdens je registratie geef je aan een eigen helpper aan te brengen. Je kan dan een adres buiten onze actieve regio’s ingeven. Nadat je het e-mailadres van de helpper hebt ingetikt, krijgt deze automatisch een uitnodiging voor een match met jou.

Kunnen de registratiekosten (€10) met het budget betaald worden?

Ja, deze kost zal mee opgenomen worden op je eerste Helpper afrekening, dus wanneer er een match is met gepresteerde uren.

Hoe geef ik een Helpper-overeenkomst in in het VAPH portaal?

Om je overeenkomst correct in te geven in het VAPH portaal dien je het volgende te doen:
Overeenkomst toevoegen

  • Stap 1: Je dient als overeenkomst type “met natuurlijke- of rechtspersoon” aan te duiden.
  • Stap 2: Je dient de naam van de onderneming in te geven, dit is: Helpper N.V.
    samen met het ondernemingsnummer van Helpper.

Heb je een bijstandsorganisatie die je hierbij kan helpen? Neem dan zeker ook contact met hen op.

Waarom wordt er een PAB/PVB administratiekost aangerekend?

Op deze manier garanderen we het specifieke en complexere PVB/PAB beheer met het VAPH en de uitgebreidere ondersteuning van jezelf en de bijstandsorganisaties.

Wordt deze PAB/PVB administratiekost automatisch elke maand aangerekend?

Nee, deze administratiekost wordt alleen aangerekend voor de maanden waarin er prestaties zijn geleverd.

Wordt deze PAB/PVB administratiekost per helpper berekend en moet ik dan meer gaan betalen wanneer ik meerdere helppers heb?

Nee, deze administratiekost ligt vast op €10 ongeacht het aantal helppers die je hebt.

Hoeveel uur per jaar kan ik een helpper inschakelen?

Je kan je helpper zoveel inschakelen als je zelf wenst. Echter je helpper mag niet meer dan €6.130 (voor 2018) onbelast bijverdienen. Meer informatie hierover vind je hier. Bovendien zal de helpper op zijn/haar profielpagina een teller zien die berekent hoeveel hij/zij nog onbelast mag verdienen. Weet dat we hierbij enkel rekening houden met de Helpper vergoedingen en dat de bijverdiensten via andere erkende deeleconomieplatformen hierbij moeten worden opgeteld.

Is er een maximum aan het aantal helppers die me mogen ondersteunen?

Nee, je mag met zoveel helppers samenwerken als je zelf wilt.

Welke taken mag mijn helpper uitvoeren?

Via Helpper kan je allerlei dagdagelijkse NIET medische taken laten uitvoeren door je helpper. Meer info vind je hier.

Heb je nog vragen?
Bekijk onze veelgestelde vragen of stuur ons een bericht!
Veelgestelde vragen
Winnaar award Zorgondernemer award 2017
Stel hier je vraag
We maken gebruik van cookies en data tracking om je surfervaring aangenamer te maken. Door verder te surfen op de website, geef je aan dat je akkoord gaat met onze cookie & privacy policy. Meer weten
Français
Nederlands