Veelgestelde vragen

Stel je je soms de vraag wat Helpper doet om je veiligheid te verzekeren? Vind je echter niet meteen alle informatie terug op onze website? Neem hieronder dan zeker een kijkje. 

Geen antwoord op je vraag? Vind je het antwoord niet op je vraag, stel ze hier.

Helpper illustratie van twee personen aan tafel die de betaling proberen te regelen met laptop en gsm
Wie zit er achter Helpper?

Wij zijn een klein, onafhankelijk team, met grote partners. We hebben de steun van Partena ziekenfonds, Onafhankelijke Ziekenfonds (OZ), Partenamut en Start it @ KBC. Zo combineren we de persoonlijke dienstverlening van een KMO, met de ervaring van de grote spelers. Wil je meer weten over Helpper? Neem dan zeker een kijkje op onze 'Over ons' pagina.

Moet ik klant zijn van Partena ziekenfonds, Partenamut of Onafhankelijke ziekenfonds (OZ) om helppie te worden?

Nee, natuurlijk niet! Iedereen kan gebruik maken van het Helpper-platform, ongeacht waar je klant bent.

Wat is het verdienmodel van Helpper?

Van de prijs die je als helppie betaalt, gaat het grootste deel naar je helpper. Wat er overblijft, gaat enerzijds naar een vlotte samenwerking tussen helpper en helppie en naar jullie veiligheid. Dit omvat BTW, de verzekeringen, financiële transactiekosten en onze ondersteuning. Anderzijds gaat er een klein deel naar Helpper zelf. Dit om de kosten van het platform te dragen, en omdat wij ook graag een boterham eten. 😉

Is Helpper beschikbaar in heel België?

Helpper is momenteel actief in de volgende Belgische provincies: Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Heb je al een eigen helpper? Dan kunnen jullie perfect samenwerken via Helpper, ongeacht waar jij en/of je helpper in België wonen.

Wie zijn de helppers?

Iedereen kan zich aanbieden, maar elke helpper ondergaat sowieso een grondige screeningprocedure. Zo voeren we systematisch identiteitscontroles uit en hebben we met elke helpper een kennismaking om de betrouwbaarheid en bekwaamheid na te gaan. In de praktijk merken we dat onze helppers vaak mensen zijn die in de zorgsector werken (of hebben gewerkt) of mensen die zelf voor een dierbare hebben gezorgd.

Wie mag een helpper inschakelen?

De missie van Helpper is de levenskwaliteit en de autonomie te verhogen van mensen die het echt kunnen gebruiken.

Onze ‘helppies’ (= personen die worden geholpen door een helpper) vallen onder 5 categorieën: personen op ouderdom, personen met een handicap, chronisch zieken, mantelzorgers en drukbezette mama's en papa's. We geven altijd voorrang aan de mensen voor wie het het grootste verschil maakt in levenskwaliteit.

Ik heb al een helpper! Kan ik dan via Helpper samenwerken?

Ja, dat kan zeker! Na je registratie klik je op 'mijn eigen helpper uitnodigen". Nadat je het e-mailadres van de helpper hebt ingetikt, krijgt deze automatisch een uitnodiging voor een match met jou.

Ben ik werkgever van mijn helpper?

Nee, Helpper legt enkel verbanden tussen particulieren en ondersteunt de samenwerking. Wij steunen daarvoor op de wetgeving Deeleconomie die particulieren onder bepaalde voorwaarden de kans geeft om diensten uit te voeren voor andere particulieren.

Kan ik een helpper met een Persoonsvolgend Budget (PVB) of Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) betalen?

Ja, dat kan! Duid tijdens je registratie aan dat je beschikt over een PVB/PAB, dan zorgen wij voor de nodige administratieve afhandeling en ondersteuning. Zo krijg je een samenwerkingscontract dat je dient  voor te leggen aan het VAPH en een maandelijkse overzicht van de gepresteerde uren, om de effectieve kosten aan te tonen. Als je hieromtrent nog vragen hebt, kan je altijd hier een kijkje nemen.

Waarom biedt Helpper nu ook abonnementen en variabele prijzen aan?

We hebben onze prijzen aangepast om twee redenen. Enerzijds omwille van de aanpassingen binnen de wetgeving Deeleconomie. Anderzijds op basis van feedback van onze gebruikers. Door 2 nieuwe abonnementsformules aan te bieden, maken we het voor veel gebruikers interessanter om met Helpper te werken.

Wat is het verschil tussen de abonnementen?

Dankzij de waardevolle input van de helppie-community heeft Helpper 3 formules gelanceerd, gebaseerd op de belangrijkste noden van de helppies.

* Basis: met deze gratis formule kan je volledig zelf aan de slag en kan je zelf op zoek naar de geschikte helpper voor jouw hulpvraag. Als het ware een Do-It-Yourself-pakket. Zelfs als je geen ‘handige harry’ bent, is dit misschien wel iets voor jou. 😉
* Standaard: de formule waar je meer wordt begeleid en ondersteund. Dit dankzij toegang tot een exclusieve helppie-lijn, voorstellen van geschikte helppers in je mailbox, inzage van geverifieerde helppers en een extra korting op je werkingskost.
* Premium: de formule waar je niets moet doen. Helpper regelt en beheert alles voor jou inclusief het vinden van jouw helpper en het regelen van alle administratie.

Kan ik van Helpper gebruik maken zonder een abonnement?

Ja, dat is perfect mogelijk dankzij de Basisformule. Op die manier ben je toch verzekerd, zorgt Helpper ervoor dat alle financiële transacties veilig verlopen en ben je ook legaal in orde. 

Waar kan ik zien welk abonnement ik nu heb?

Dat zie je makkelijk via "Mijn abonnement" op je profielpagina. Lukt dit niet? Probeer het dan met de stappen hieronder.

1. Log je in op https://my.helpper.be.
2. Klik op je naam in het menu (waar je foto staat).
3. Naast je 'Accountgegevens' klik je op "Mijn abonnement".

Kan ik mijn abonnement stoppen wanneer ik dit wens?

Ja, dat kan je zelf via je profielpagina. Het abonnement blijft wel geldig tot de einddatum is bereikt. Dat wil zeggen dat je tot dan nog steeds beroep kan doen op de extra services van je abonnement.

 
Wat is het nieuwe grensbedrag voor helppers?

Dankzij de wetgeving Deeleconomie van 2021 kan een helpper tot € 6.390 per jaar bijverdienen aan een gunstig belastingtarief van 10,7%.

Hoe wordt de 10,7% belasting berekend?

Laten we dit illustreren met een voorbeeld. Stel: je kiest als helppie voor een uurvergoeding van € 8 en heeft een Basisabonnement. Wat betekent dat voor de helpper?

* De helppie betaalt een uurvergoeding van € 8/u en € 2/u werkingskost. Die werkingskost omvat: dubbele verzekering, veilige online betaling, administratie en conflictbemiddeling (indien nodig). Het totaal komt dan op € 10/u.
* De 10,7% belasting wordt berekend op het totaalbedrag van € 10/u (= € 1,07/u). Dat bedrag wordt in mindering gebracht van de uurvergoeding van € 8. De helpper ontvangt dus € 6,93/u.
* Wat zijn de voordelen voor een helpper?
- De 10,7% belasting wordt automatisch ingehouden.
- Geen gedoe met administratie:
- Als helpper ontvang je jaarlijks een fiscale fiche die ook bezorgd wordt aan de belastingdienst.
- De prestaties van de helpper die gevalideerd zijn door de helppie worden maandelijks automatisch uitbetaald.
- De helpper is extra beschermd dankzij de dubbele verzekering die in de werkingskost zit.
- De helpper kan onbezorgd bij de helppie aan de slag, aangezien je legaal helemaal in orde bent.

Waarom is het belastingtarief 10,7%?

Dit percentage werd door de overheid bepaald. Meer informatie hierover kan je nalezen in het Staatsblad van 22 december 2020.

Op welk bedrag wordt de belasting berekend?

Het belastingtarief van 10,7% wordt berekend op het bedrag dat jij als helppie betaalt (= uurvergoeding helpper + werkingskost).
Je helpper moet zich daar geen zorgen over maken. We houden dat tarief automatisch in zodat wat je helpper op de rekening ontvangt volledig van hem/haar is.

Welke taken mag mijn helpper uitvoeren?

In principe mag een helpper alle dagdagelijkse taken uitvoeren, zolang het maar wettelijk is natuurlijk. Uitgesloten zijn alle taken waar een specifieke opleiding of statuut voor nodig is. Medische taken, bijvoorbeeld, moet je aan bevoegde professionals overlaten. Een lijst met de taken die je helpper mag uitvoeren, vind je hier.

Hoe bepaal ik een prijs voor mijn hulpvragen?

De uurprijs bepaal jij zelf voor elke hulpvraag afzonderlijk. Om je een beeld te geven: de gemiddelde uurvergoeding bij Helpper ligt op € 9 per uur. Sommige taken vereisen meer of zwaarder werk waardoor de prijs wat hoger ligt dan voor bijvoorbeeld een gezellige babbel of een wandeling.

Moet elke hulpvraag dezelfde prijs hebben?

Neen, dat hoeft niet. Jij bepaalt als helppie welke prijs je wil betalen voor elke hulpvraag. Misschien heb je regelmatig iemand nodig om je tuin onder handen te nemen. Daar kan je gerust meer voor betalen dan voor je wekelijkse babbel met je helpper. 😉

Kan ik meerdere hulpvragen aanmaken?

Ja, dat kan zeker. Dit doe je door te klikken op “Hulpvraag toevoegen” aan de rechterkant van je profielpagina.

Kies ik per helpper of per hulpvraag een uurvergoeding?

Je bepaalt een uurvergoeding per hulpvraag of per helpper. Het is ook mogelijk om één helpper in te schakelen voor verschillende hulpvragen met een andere uurvergoeding.

Handig om te weten: wanneer je een samenwerking bent gestart, kan je achteraf je uurvergoeding nog aanpassen.

Hoe kan ik tijdens een samenwerking de uurvergoeding van mijn helpper aanpassen?

Als je dat wenst, kan je als helppie de uurvergoeding van je helpper(s) verhogen via je profiel. Dit doe je door op je profiel naar “mijn helppers” te gaan en vervolgens op “uurvergoeding wijzigen” te klikken.

Je helpper kan er trouwens ook voor kiezen om de uurvergoeding te verlagen via zijn/haar profiel.

Doe dit wel steeds in onderling overleg om verwarring te vermijden.

Ben ik verzekerd als er iets misloopt?

Natuurlijk! In de uurprijs wordt automatisch een stevige dekking voorzien, zolang de gepresteerde uren worden aangegeven via helpper.be. Meer informatie vind je hier.

Kan ik worden geholpen door verschillende helppers?

Natuurlijk kan dat! Eens je een match hebt, kan je altijd via de Helpper-ontmoetingsplaats een bijkomende helpper zoeken.

Kan ik de samenwerking met mijn helpper op elk moment stopzetten?

Ja hoor. Je bent altijd vrij om de samenwerking stop te zetten als het niet meer past. Breng je helpper zo spoedig mogelijk op de hoogte en geef ons een seintje via hello@helpper.be met de reden waarom je de samenwerking wenst stop te zetten. Je kan dit ook doen als je niet meer tevreden bent van je helpper en graag een nieuwe helpper zou willen contacteren via de Helpper-ontmoetingsplaats.

Wat doe ik als mijn helpper voorstelt om in het zwart te werken?

Buiten het systeem werken brengt verschillende gevaren met zich mee. Ten eerste zijn jullie niet meer verzekerd. Als je helpper of iemand anders iets overkomt, zal je zelf alle kosten moeten dragen. Ten tweede, riskeren jij en je helpper, zware strafrechtelijke en administratieve boetes voor ‘sociale fraude’. Je zegt hier dus best nee tegen!

Wat doet Helpper om mijn veiligheid te garanderen?

Veiligheidscontroles gebeuren op verschillende niveaus. Zo voeren we systematisch identiteitscontroles uit van elke helpper en bellen we hen op voor een kennismaking, waar we toetsen naar achtergrond, competenties en motivatie. Het laatste niveau zit bij jou als gebruiker. Jij mag de samenwerking op elk moment stopzetten, en op zoek gaan naar een andere helpper via de Helpper-ontmoetingsplaats. Als er toch problemen voorkomen, kan je ons altijd contacteren zodat we samen een oplossing kunnen vinden.

Wat doet Helpper voor GDPR en privacy?

Helpper doet er alles aan om te beantwoorden aan de nieuwe Europese GDPR-regels om zo je privacy te beschermen. Extra informatie over wat we doen voor GDPR kan je hier terugvinden.

Lopen de betalingen via Helpper?

Ja! De helpper voert zijn of haar gepresteerde uren in en jij valideert ze. Wij verwerken de presties en zorgen ervoor dat je helppers uitbetaald worden. Zo kunnen jullie altijd legaal en verzekerd samenwerken. Wij doen de rest! De volledige uitleg over betalingen vind je hier.

Wat gebeurt er met de vergoeding van mijn helpper wanneer mijn automatische betaling niet tijdig kan worden uitgevoerd?

Het kan uitzonderlijk gebeuren dat de automatische bancaire verrichting voor de helppervergoeding die je dient te betalen om uiteenlopende redenen niet doorgaat. Hierdoor zal de uitbetaling aan jouw helpper waarschijnlijk ook wat langer op zich laten wachten dan gebruikelijk.

Om de vertraging tot een minimum te beperken, zullen we je contacteren om te achterhalen wat de oorzaak van deze vertraging is. In de meeste gevallen gaat het om een klein probleempje dat onmiddellijk kan worden rechtgezet. Daarna doen we het nodige zodat de vergoeding van jou helpper zo snel mogelijk op zijn/haar bankrekening staat.

Mag ik mijn helpper met dienstencheques betalen?

Nee, we zijn een niet gesubsidieerd initiatief. Bovendien werken helppers niet volgens de beperkingen van het dienstenchequesysteem. Zo mag een helpper een breder waaier aan taken opnemen, en kan hij/zij zelfs voor 30 minuten iemand gaan helppen. Dit betekent dat dienstencheques niet van toepassing zijn.

Mijn helpper heeft voor mij kosten gemaakt. Kan ik die via Helpper terugbetalen?

Nee. Als het gaat om kosten die voor jou rekening gemaakt worden (bv. inkopen) dien je dit onderling te regelen. Kosten voor de uitvoering van de taken zelf (transport, kledij ...) maken deel uit van de uurprijs en worden dus niet apart vergoed.

Hoe worden transportkosten vergoed?

Met transportkosten bedoelen we de afstand die afgelegd wordt tijdens de gepresteerde uren. Voor korte trajecten (tot 5km) gaan we er van uit dat de kosten worden gedekt door de uurvergoeding. Als helpper geef je namelijk zelf aan binnen welke straal je hulp kan aanbieden. Als het om langere trajecten gaat, kan er onderling worden afgesproken om tussen te komen in de onkosten. Goede afspraken maken goede vrienden. 😉 Ter informatie: voor beroepsverplaatsingen geldt een kilometervergoeding van € 0,3542 per kilometer.

Ik vind geen helpper in mijn buurt. Wat doe ik verkeerd?

Het kan uitzonderlijk gebeuren dat in een regio weinig mensen zich aanbieden, en het dus langer duurt om een helpper te vinden met een profiel dat beantwoordt aan je hulpvraag. We weten waar die ‘gaten’ zijn, en we zijn hard aan de slag om ze weg te werken. Intussen kan je ook het heft in eigen handen nemen en zelf contact opnemen met helppers in je buurt.

Hoe start ik een samenwerking?

Dit doe je door "Ja" te antwoorden op de vraag of je een samenwerking wenst te starten. Zo aanvaard je namelijk een samenwerkingsvoorstel van een helpper.

Om zelf een samenwerkingsvoorstel te sturen, dien je op je profiel naar “mijn buurt” te gaan. Daarna klik je op het profiel van de helpper met wie je wil samenwerken op “stuur voorstel”. Zodra de helpper jouw voorstel aanvaard heeft, ontvang je hiervan een bevestiging via e-mail en kan jullie samenwerking starten.

Hoe stuur ik een bericht?

Dit doe je door op je profiel naar "mijn buurt" te gaan. Daarna klik je op het profiel van de helpper die je wil contacteren op "bekijken". Vervolgens klik je bovenaan hun profiel op "Stuur bericht". De helpper wordt dan automatisch verwittigd.

Ik kan niet inloggen op mijn profiel, wat kan ik doen?

Het kan zijn dat je een verkeerd wachtwoord probeert in te geven. Probeer het eens met een nieuw wachtwoord door te klikken op "Vergeten". We sturen je meteen een e-mail zodat je je wachtwoord kan veranderen. Is het probleem daarmee niet opgelost? Stuur ons een bericht naar hello@helpper.be.

Ik probeer me aan te melden op mijn profiel, maar moet alles opnieuw invullen. Wat doe ik fout?

Je probeerde je waarschijnlijk aan te melden met een ander e-mailadres dan hetgene waarmee je je registreerde, waardoor je een nieuwe inschrijving startte. Klik op "Afmelden" om deze inschrijving te annuleren en meld je aan met het correcte e-mailadres. Weet je niet meer welk e-mailadres je hebt gebruikt? Geef ons een seintje op hello@helpper.be.

Ik ben niet meer op zoek naar hulp, hoe kan ik mijn hulpvraag annuleren?

Dit doe je door je profiel onzichtbaar te maken. Ga naar je profiel en klik op je naam in het menu. Klik daarna op "Profiel verbergen". Zo is jouw profiel niet meer zichtbaar voor helppers in je buurt en kunnen zij geen contact met je opnemen. Indien je reeds met iemand samenwerkt, blijft deze samenwerking uiteraard nog actief. Mocht jouw situatie in de toekomst veranderen, kan je jouw profiel op dezelfde manier heractiveren.

Waarom kan ik telefonisch geen hulp aanvragen?

Om onze werkingskost zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden, gebeurt een deel van onze dienstverlening digitaal. Onze website dient dus niet enkel om hulp aan te vragen, maar ook om gesprekken aan te gaan met potentiële helppers, samenwerkingen te starten, gepresteerde uren te valideren en je dossier te beheren. Als we merken dat een telefonisch gesprek nodig is, bellen we je graag even op. Helppies met een Standaard- of Premium-abonnement, hebben wel altijd toegang tot een exclusieve helppie-lijn.