Veelgestelde vragen

Indien je niet alle informatie op onze website kan terugvinden, kan je altijd even een kijkje nemen in onze veelgestelde vragen. Vind je het antwoord niet op je vraag, stel ze hier.

Helpper illustratie van twee personen aan tafel die de betaling proberen te regelen met laptop en gsm
Wie zit er achter Helpper?

Wij zijn een klein, onafhankelijk team, met grote partners. We hebben de steun van Partena ziekenfonds, Onafhankelijke Ziekenfonds (OZ), Partenamut en Start it @ KBC. Zo combineren we de persoonlijke dienstverlening van een KMO, met de ervaring van de grote spelers. Wil je meer weten over Helpper? Neem dan zeker een kijkje op onze 'Over ons' pagina.

Wat is het verdienmodel van Helpper?

Van de prijs die de helppie betaalt, gaat het grootste deel naar de helpper. Wat er overblijft, gaat enerzijds naar een vlotte samenwerking tussen helpper en helppie en naar jullie veiligheid. Dit omvat BTW, de verzekeringen, financiële transactiekosten en onze ondersteuning. Anderzijds gaat er een klein deel naar Helpper zelf. Dit om de kosten van het platform te dragen, en omdat wij ook graag een boterham eten. 😉

Is Helpper beschikbaar in heel België?

Helpper is momenteel actief in de volgende Belgische provincies: Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Heb je al een eigen helppie? Dan kunnen jullie perfect samenwerken via Helpper ongeacht waar jij en/of je helppie in België wonen. 

Wie zijn de helppies?

De helppie is de persoon die door een helpper wordt ondersteund. We onderscheiden 5 categorieën: personen op ouderdom, personen met een handicap, chronische zieken, mantelzorgers en drukbezette mama's en papa's.

Ik heb al een helppie. Kan ik dan via Helpper samenwerken?

Ja, dat kan zeker. Tijdens je registratie op ons Helpper-platform kan je aangeven dat je al hulp biedt aan iemand. Geef meteen ook zijn/haar e-mailadres in zodat die persoon zich kan inschrijven als helppie. Op die manier worden jullie automatisch gematcht met elkaar en wordt er geen hulpvraag aangemaakt die zichtbaar is voor andere gebruikers.

Hoeveel mag ik bijverdienen via Helpper?

Dankzij de wetgeving Deeleconomie van 2021 kan je als helpper tot € 6.390 per jaar bijverdienen aan een gunstig belastingtarief van 10,7%. Dit is het totaalbedrag dat je mag verdienen via deze wetgeving. Als je via andere platformen ook zou bijverdienen, moet je deze bedragen dus optellen. Let op dat je dit bedrag niet overschrijdt, anders kan de fiscus dit als beroepsinkomsten behandelen.

Hoeveel belastingen moet ik als helpper betalen?

Vanaf 1 januari 2021 geniet je van een gunstig belastingtarief van 10,7% (op het bedrag dat je helppie betaalt). Dat tarief houden we automatisch in. Zo hoef jij je hier alvast geen zorgen over te maken. Wanneer de helppie je gepresteerde uren valideert, ontvang je maandelijks je nettobedrag. Je ontvangt als helpper ook jaarlijks een fiscale fiche zodat je steeds in orde bent met je administratie. Minder gedoe voor jou, meer tijd voor elkaar!

Op welk bedrag wordt de belasting berekend?

Het belastingtarief van 10,7% wordt berekend op het bedrag dat de helppie betaalt (= uurvergoeding helpper + werkingskost). Geen zorgen, we houden dat tarief automatisch in zodat wat jij op je rekening ontvangt volledig van jou is.

Waarom is het belastingtarief 10,7%?

Dit percentage werd door de overheid bepaald. Meer informatie hierover kan je nalezen in het Staatsblad van 22 december 2020.

Hoe wordt de 10,7% belasting berekend?

Laten we dit illustreren met een voorbeeld. Stel: de helppie kiest voor een uurvergoeding van € 8 en heeft een Basisabonnement. Wat betekent dat voor de helpper?

* De helppie betaalt een uurvergoeding van € 8/u en € 2/u werkingskost. Die werkingskost omvat: dubbele verzekering, veilige online betaling, administratie en conflictbemiddeling (indien nodig). Het totaal komt dan op € 10/u.
* De 10,7% belasting wordt berekend op het totaalbedrag van € 10/u (= € 1,07/u). Dat bedrag wordt in mindering gebracht van de uurvergoeding van € 8. De helpper ontvangt dus € 6,93/u.
* Wat zijn de voordelen voor een helpper?
- De 10,7% belasting wordt automatisch ingehouden.
- Geen gedoe met administratie:
- Als helpper ontvang je jaarlijks een fiscale fiche die ook bezorgd wordt aan de belastingdienst.
- De prestaties van de helpper die gevalideerd zijn door de helppie worden maandelijks automatisch uitbetaald.
- De helpper is extra beschermd dankzij de dubbele verzekering die in de werkingskost zit.
- De helpper kan onbezorgd bij de helppie aan de slag, aangezien je legaal helemaal in orde bent.

Val ik nu in een hogere belastingschijf?

Zolang je de regels van de wetgeving Deeleconomie volgt (zoals het jaarlijks grensbedrag niet overschrijden), worden je inkomsten beschouwd als 'Diverse inkomsten’. Die worden dus niet toegevoegd aan je professionele inkomsten.

Hoe vul ik mijn Helpper-inkomsten in op mijn belastingbrief?

Indien je in 2020 het grensbedrag Deeleconomie (€ 6.340) niet hebt overschreden, hoef je niets in te vullen op je belastingaangifte. Wij hebben de nodige informatie reeds doorgegeven aan FOD Financiën. Heb je wel meer verdiend dan het grensbedrag, dan dien je het totale bedrag in te geven in Deel 2, B1a. Klik hier voor meer info daarover. Neem zeker contact op met je belastingkantoor bij twijfel.

Ongeacht of je in 2021 het grensbedrag (€6390) al dan niet overschreden hebt, dien je je inkomsten ook zelf in te vullen op je belastingbrief. Echter is het vandaag nog niet duidelijk onder welke codes die inkomsten juist vermeld moeten worden. Volgens informatie verkregen van het FOD Financiën, zal dat vermoedelijk rond april 2022 duidelijk worden. Dan wordt namelijk het nieuwe aangifteformulier "inkomstenjaar 2021 - aanslagjaar 2022" gepubliceerd. Wij volgen dit op en informeren de helppers hierover zodra dit duidelijk is.

Welke berekening moet ik maken om te weten hoeveel ik nog mag bijverdienen dit jaar als helpper?

Om dit te berekenen dien je rekening te houden met de totale uurprijs die de helppie betaalt voor je geleverde prestaties (= uurvergoeding helpper + werkingskost).

De wetgever stelt immers dat naast de netto-vergoeding het deeleconomieplatform - Helpper dus - ook eventuele onkosten (BTW, verzekeringen, financiële transacties en ondersteuning) moet meerekenen.

Om het jou makkelijk te maken, hebben we hiervoor een handige teller voorzien. Ga naar je profiel en klik op "Prestaties". Daar staat duidelijk aangegeven hoeveel je nog mag bijverdienen zodat je niet boven het maximumbedrag van € 6.390 zit. Leg die rekenmachine dus maar snel weer in de kast.

Waarom biedt Helpper nu ook abonnementen en variabele prijzen aan?

We hebben onze prijzen aangepast om twee redenen. Enerzijds omwille van de aanpassingen binnen de wetgeving Deeleconomie. Anderzijds op basis van feedback van onze gebruikers. Door 2 nieuwe abonnementsformules aan te bieden, maken we het voor veel helppies interessanter om met Helpper te werken.

Moet ik als helpper een abonnement aangaan?

Gelukkig voor jou is het de helppie die jou betaalt en er zo voor zorgt dat alle administratie geregeld wordt. Jij als helpper dient dus geen abonnement aan te gaan. Zorg jij er maar voor dat je je helppie een glimlach op zijn/haar gezicht tovert. 😉

Moet ik zelfstandige zijn of een onderneming oprichten om helpper te worden?

Nee, dat moet niet. Zolang het gaat om een occasionele activiteit zonder beroepskarakter, ziet de fiscus dit inkomen als ‘diverse inkomsten’.

Ben ik werknemer van Helpper of van de persoon die ik help?

Nee, Helpper legt enkel verbanden tussen particulieren en ondersteunt de samenwerking. Wij steunen daarvoor op de wetgeving Deeleconomie die particulieren onder bepaalde voorwaarden de kans geeft om diensten uit te voeren voor andere particulieren.

Wat is mijn statuut als ik helpper word?
Als helpper geniet je van een fiscaal en sociaal gunstregime onder de wetgeving Deeleconomie. Je hebt noch het statuut van werknemer, noch het statuut van zelfstandige of vrijwilliger. De gelden die je verdient worden fiscaal gezien als een specifieke vorm van ‘diverse inkomsten’.

 

Is er een minimumleeftijd om helpper te worden?

Ja, je moet minstens 18 jaar oud zijn. We weten dat sommige jonge mensen zeer goede helppers zouden zijn, maar omwille van fiscale en verzekeringsredenen moeten we deze limiet respecteren.

Ik krijg een uitkering. Mag ik bijverdienen via Helpper?

Voor uitkeringsgerechtigden hebben we hier zelf geen duidelijk antwoord op. Je bespreekt dit dus best met je contactpersoon van het agentschap dat je uitkering uitbetaalt. Omdat het gaat om een occasionele activiteit, en omdat je mensen helpt, zal je waarschijnlijk wel een positief antwoord krijgen.

Hier vind je de documenten met de informatie die je kan meegeven aan het agentschap dat je uitkering uitbetaalt.

Mag ik als gepensioneerde bijverdienen via Helpper?

Helpper biedt een interessante manier om naast je pensioen een mooie som bij te verdienen. Zolang je voor 2021 minder dan € 6.390 verdient via Helpper (of andere erkende elektronische platformen) worden deze inkomsten belast aan 10,7%. Omdat het dan niet gaat om beroepsinkomsten, heeft dit geen invloed op de pensioenrechten. Meer informatie vind je op de website van de Federale Pensioendienst.

Ontvang je als gepensioneerde naast je pensioen nog een extra uitkering/vergoeding/toeslag, dien je je wel eerst te informeren bij de dienst die dit uitbetaalt. Weet dat de situatie van iedere persoon verschillend is. We raden je om die reden dan ook aan om je te informeren bij de pensioendienst zodat je alle correcte informatie hebt.

Mag ik als student bijverdienen via Helpper?

Dan kan zeker. Dit moet je weten: om als student fiscaal ten laste te blijven (bv. van je ouders) moet je in het oog houden dat je bepaalde grenzen niet overschrijdt tijdens het belastbaar tijdperk. Doe je dit wel dan heeft dit consequenties voor de sociale bijdragen, de kinderbijslag, je eigen belastingen en de belastingen van je ouders. Meer informatie voor jobstudenten vind je in dit document of via Student@work.

Kan ik een vergoeding als helpper combineren met een vrijwilligersvergoeding?

Volgens FOD RSZ kan je jouw activiteiten in de deeleconomie combineren met een vrijwilligersstatuut. Vrijwilligerswerk doe je voor een organisatie en is vrij en zonder verplichting. Er is geen overeenkomst, geen aangifte en het is vaak onbetaald of je krijgt er een onkostenvergoeding voor. Je activiteiten als helpper vallen binnen de deeleconomiewetgeving. Het zijn diensten die je levert voor een andere burger buiten elke beroepsactiviteit om en dit via een erkend deeleconomieplatform zoals Helpper.

Hoe kan ik onvergoede hulp bieden?

Via je profielpagina vind je makkelijk mensen in jouw buurt die op zoek zijn naar kosteloze hulp. Klik in het menu op "Helppie zoeken". Bij de zoekcriteria kan je dan "Onvergoede hulpvragen" selecteren. Handig toch?

Ben je al een samenwerking gestart? Dan kan je er nog altijd voor kiezen om je uurvergoeding te veranderen naar € 0. Dat doe je door op je profiel naar "mijn helppies" te gaan en vervolgens op "uurvergoeding wijzigen" te klikken.

Ik ontvang een uitkering. Als ik enkel gratis taken uitvoer, moet ik dan ook toestemming vragen aan de instantie die mij uitbetaalt?

Om zeker te zijn dat het geen invloed heeft op je uitkering, raden we je aan om dit even na te gaan met de bevoegde instantie. Hier vind je alvast meer informatie.

Als ik werk aan 0 euro, ben ik dan een vrijwilliger?

Onvergoede helppers vallen niet onder het statuut van ‘vrijwilliger’. Helpper is en blijft namelijk een deeleconomieplatform. Ben je uitkeringsgerechtigde? Dan kan je jammer genoeg niet altijd hulp aanbieden. Hier vind je meer informatie over hoe je dit bespreekt met je uitbetalingsinstelling.

Welke taken mag ik wel en niet uitvoeren?

In principe mag je alle dagdagelijkse taken uitvoeren, zolang het maar wettelijk is natuurlijk. Uitgesloten zijn alle taken waar je een specifieke opleiding of statuut voor moet hebben. Medische taken, bijvoorbeeld, moet je aan bevoegde professionals overlaten. Een lijst met de meest voorkomende taken vind je hier.

Kan ik verschillende personen helpen?

Natuurlijk kan dat! Je kan zoveel matchvoorstellen aanvaarden of uitsturen als je wil.

Wat doe ik als de persoon die ik help voorstelt om in het zwart te werken?

Buiten het systeem werken brengt verschillende gevaren met zich mee. Ten eerste ben je niet meer verzekerd. Als jou of iemand anders iets overkomt, zal je zelf alle kosten moeten dragen. Ten tweede, riskeren jij en je helppie, zware strafrechtelijke en administratieve boetes voor 'sociale fraude'. Je zegt hier dus best nee tegen!

Ben ik verzekerd als er iets misloopt?

Natuurlijk! Onze dienstverlening voorziet automatisch een dubbele verzekering, zolang je je gepresteerde uren aangeeft via helpper.be. Hier vind je meer informatie over onze verzekeringen.

Wanneer moet ik mijn prestaties ingeven?

We raden aan om je prestaties, o.a. vanwege verzekeringsredenen, altijd zo snel mogelijk in te geven op je profiel. Je helppie krijgt dan automatisch een berichtje zodat die jouw prestaties kan goedkeuren. Zo kunnen wij ook garanderen dat de uitbetalingen vlot verlopen.

Ik heb prestaties van vorig jaar die ik nog moet ingeven.

Hou ermee rekening dat je je prestaties best zo snel mogelijk ingeeft en dat binnen hetzelfde kalenderjaar. Heb je nog prestaties van vorig jaar die moeten ingegeven worden? Laat dit ons dan onmiddellijk weten via hello@helpper.be. Let wel: alle prestaties van 2021 die in 2022 worden ingeven en goedgekeurd, worden meegeteld als inkomsten (deeleconomie) voor 2022. Ze zullen dus meegeteld worden voor je grensbedrag van 2022.

Word ik betaald via Helpper?

Ja! Jij voert je gepresteerde uren in en wij zorgen ervoor dat jij wordt uitbetaald op de opgegeven bankrekening. Vergeet je gepresteerde uren niet in te vullen, anders ben je niet verzekerd en riskeer je zware boetes voor zwartwerk. De volledige uitleg over betalingen vind je hier.

Word ik met dienstencheques betaald?

Nee, we zijn namelijk een niet-gesubsidieerd initiatief. Bovendien werken helppers niet volgens de beperkingen van het dienstenchequesysteem. Zo mag je als helpper een bredere waaier aan taken opnemen en mag je zelfs voor 30 minuten iemand gaan helpen. Dit betekent dat dienstencheques niet van toepassing zijn.

Wat gebeurt er als mijn helppie de automatische betaling niet tijdig laat uitvoeren?

Het gebeurt uitzonderlijk dat er een probleem is met de automatische betaling van je prestaties door jouw helppie. Hierdoor zal de uitbetaling van jouw prestaties waarschijnlijk ook wat langer op zich laten wachten dan gewoonlijk.

Om deze vertraging tot een minimum te beperken, zullen we jouw helppie contacteren om te achterhalen wat de oorzaak van deze vertraging is. Vaak gaat het om een klein probleem dat onmiddellijk kan worden opgelost. Daarna doen we het nodige zodat jouw vergoeding zo snel mogelijk op je bankrekening staat.

Hoe worden transportkosten vergoed?

Met transportkosten bedoelen we de afstand die afgelegd wordt tijdens de gepresteerde uren. Voor korte trajecten (tot 5km) gaan we er van uit dat de kosten worden gedekt door de uurvergoeding. Als helpper geef je namelijk zelf aan binnen welke straal je hulp kan aanbieden. Als het om langere trajecten gaat, kan er onderling worden afgesproken om tussen te komen in de onkosten. Goede afspraken maken goede vrienden. 😉 Ter informatie: voor beroepsverplaatsingen geldt een kilometervergoeding van € 0,3542 per kilometer.

Ik moet kosten maken. Kan ik deze via Helpper terugvorderen?

Nee. Als het gaat om kosten voor de persoon (bv. inkopen) dien je dit onderling te regelen. Kosten voor de uitvoering van de taken (transport naar de helppie, kledij ...) worden niet vergoed. Voor vervoer van de helppie met je eigen wagen, mag je wel afspraken maken.

Ik krijg geen vragen of voorstellen van helppies. Wat doe ik verkeerd?

Het kan uitzonderlijk gebeuren dat op een bepaald moment in een regio weinig mensen zich aanbieden met een hulpvraag, en het dus langer duurt om een ‘match’ te vinden. We weten waar die ‘gaten’ zijn en we proberen continu om ze weg te werken.

Misschien heb je wel voldoende helppies in je buurt, maar beantwoordt je profiel niet voldoende aan de hulpvragen die er zijn. Weet dat hoe ruimer de groep hulpbehoevenden die je wil ondersteunen, en het takenpakket en aantal uren dat je aanbiedt, hoe hoger de kans is dat je snel iemand kan helpen. Bovendien heb je zelf de mogelijkheid om te zoeken naar een helppie in je buurt en matchvoorstellen uit te sturen.

Hoe start ik een samenwerking?

Dit doe je door "Ja" te antwoorden op de vraag of je een samenwerking wenst te starten. Zo aanvaard je namelijk een samenwerkingsvoorstel van een helppie.

Om zélf een samenwerkingsvoorstel te sturen, dien je op je profiel naar “helppie zoeken” te gaan. Daarna klik je op het profiel van de helppie met wie je wil samenwerken op “stuur voorstel”. Zodra de helppie jouw voorstel aanvaard heeft, ontvang je hiervan een bevestiging via e-mail en kan jullie samenwerking starten.

Hoe stuur ik een bericht?

Dit doe je door op je profiel naar "mijn buurt" te gaan. Daarna klik je op het profiel van de helppie die je wil contacteren op "bekijken". Vervolgens klik je bovenaan hun profiel op "Stuur bericht". De helppie wordt dan automatisch verwittigd.

Ik kan niet inloggen op mijn profiel, wat kan ik doen?

Het kan zijn dat je een verkeerd wachtwoord probeert in te geven. Probeer het eens met een nieuw wachtwoord door te klikken op "Vergeten". We sturen je meteen een e-mail zodat je je wachtwoord kan veranderen. Is het probleem daarmee niet opgelost? Stuur ons een bericht naar hello@helpper.be.

Ik probeer me aan te melden op mijn profiel, maar moet alles opnieuw invullen. Wat doe ik fout?

Je probeerde je waarschijnlijk aan te melden met een ander e-mailadres dan hetgene waarmee je je registreerde, waardoor je een nieuwe inschrijving startte. Klik op "Afmelden" om deze inschrijving te annuleren en meld je aan met het correcte e-mailadres. Weet je niet meer welk e-mailadres je hebt gebruikt? Geef ons een seintje op hello@helpper.be.

Ik kan geen (andere) helppies meer ondersteunen, hoe zorg ik ervoor dat ze me niet meer contacteren?

Dit doe je door je profiel onzichtbaar te maken. Ga naar je profiel en klik op je naam in het menu. Klik daarna op "Profiel verbergen". Zo is jouw profiel niet meer zichtbaar voor helppies in je buurt en kunnen zij geen contact met je opnemen. Indien je reeds met iemand samenwerkt, blijft deze samenwerking uiteraard nog actief. Mocht jouw situatie in de toekomst veranderen, kan je jouw profiel op dezelfde manier heractiveren.

Kan ik mijn rol als helpper op elk moment stopzetten?

Ja, dat kan. Je bent altijd vrij om de samenwerking stop te zetten als het niet meer past. Breng zo spoedig mogelijk je helppie op de hoogte en geef ons een seintje via hello@helpper.be. De helppie kan dan snel op zoek gaan naar een nieuwe helpper om jouw rol over te nemen.

Moet ik klant zijn van Partena ziekenfonds, Partenamut of Onafhankelijke ziekenfonds (OZ) om helpper te worden?

Nee, natuurlijk niet! Iedereen kan gebruik maken van het Helpper-platform, ongeacht waar je klant bent.

Wat doet Helpper voor GDPR en privacy?

Helpper doet er alles aan om te beantwoorden aan de nieuwe Europese GDPR-regels om zo je privacy te beschermen. Extra informatie over wat we doen voor GDPR kan je hier terugvinden.